Sökning: "styckeindelning och stycken"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden styckeindelning och stycken.

  1. 1. Toppbetyg i svenska : – En studie av kopplingen mellan textkvalitet och högsta betyg i svenska över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Bratt; [2014]
    Nyckelord :Elevtext; Nationella prov; Gymnasieskola; Textanalys; Textkvalitet; Bedömning;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras textuella drag i elevtexter som bedömts med högsta betyg på de nationella proven i svenska på gymnasiet. Proven som undersöks är från tre olika år; 1996, 2003 och 2013. Syftet är att se om det finns förändringar över tid bland de textuella drag som kan kopplas till kvalitet. LÄS MER

  2. 2. Hur svårt är det egentligen? : En studie av språkkomplexitet i Svenska dagbladet och Expressen 1952, 1982 och 2012

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Axel Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :Språkkomplexitet; stilistik; tidningsspråk; syntax; lexikon; styckeindelning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen analyserar språkkomplexitet i inrikesartiklar i Svenska Dagbladet och Expressen från åren 1952, 1982 och 2012. Syftet med undersökningen är att studera eventuella mönster och tendenser i vad som kännetecknar språkkomplexitet i artiklarna för respektive tidning och år och hur språkkomplexiteten förändrats över tid. LÄS MER

  3. 3. Styckat och ostyckat : En studie av styckeindelning och styckemarkering i elevtexter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Susanne Johansson; [2007]
    Nyckelord :styckeindelning; styckemarkering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka i vilken utsträckning och efter vilka principer eleverna i skolår 9 indelar sina texter i stycken, och hur eleverna markerar nytt stycke. Vidare studeras om det föreligger några skillnader eller likheter i kön vid styckeindelning och styckemarkering. LÄS MER

  4. 4. Sammanhangsbrister i elevtexter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Synnöve Hellman; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur 18 gymnasieelever i åk 1 lyckas med att skapa sammanhang i sina texter. Det överordnade syftet är att undersöka hur eleverna utnyttjar möjligheterna att bygga upp och markera avsnitt och stycken. Utifrån resultaten förs därefter en didaktisk diskussion. LÄS MER