Sökning: "styckeindelning"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet styckeindelning.
1. Att lära sig skriva : En jämförande studie av elevtexter skrivna i årskurs 3 efter två olika undervisningsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I dagens skola finns ingen entydig uppfattning om hur den första skrivinlärningen ska ske, med penna och papper eller med hjälp av digitala verktyg. Syftet med denna studie är att jämföra elevtexter från årskurs 3 skrivna efter traditionell skrivundervisning och metoden Att skriva sig till läsning (ASL). LÄS MER
2. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER
3. Följer myndighetstexterna lagen? : En klarspråksanalys av tre myndighetstexter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I denna uppsats undersöks tre olika informationstexter från CSN, Försäkringskassan och Diskrimineringsombudsmannen ur ett klarspråksperspektiv. CSN:s och Försäkringskassans texter är utformade som informationsblad medan DO:s text är en artikel på myndighetens hemsida. LÄS MER
4. Vilka normer för språkriktighet? En undersökning av språkforskares syn på språkriktighetsnormer och bedömning av dessa på gymnasieskolans svenska 1-kurs.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Mitt huvudsakliga syfte med denna uppsats har varit att undersöka hur man som lärare ska bedöma språkriktighet på gymnasieskolans svenska 1-kurs. Jag har tagit avstamp i den formulering som framgår av kursplanens kunskapskrav, att eleven i huvudsak kan följa skriftspråkets normer för språkriktighet. LÄS MER
5. Skrivprov på dator eller för hand?
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Undersökningens syfte är att ta reda på hur datoranvändning vid skrivprov påverkar elevtexters kvalitet. 37 handskrivna och 37 datorskrivna elevtexter från skrivprov jämförs utifrån både kvantitativa och kvalitativa aspekter. Texterna är skrivna av elever från det tekniska programmet i gymnasiet årskurs 3. LÄS MER