Sökning: "styrning kunskapsintensiva"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden styrning kunskapsintensiva.
1. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER
2. Balansen mellan styrning och självstyrning : En fallstudie om mjuk byråkrati och ledarskapsstilar i ett professionellt serviceföretag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Idag anses innovation och kunskap leda till konkurrenskraft. Antalet kunskapsintensiva företag har därför ökat och autonomi lyfts som en byggsten för att utforma framgångsrika organisationer med ett starkt kunskapskapital. LÄS MER
3. Styrning av autonoma arbetare : En kvalitativ intervjustudie om hur mellanchefer styr autonoma arbetare i kunskapsintensiva organisationer samt vilka syften mellanchefer har vid individbaserad styrning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Titel: Styrning av autonoma arbetare - En kvalitativ intervjustudie om hur mellanchefer styr autonoma arbetare i kunskapsintensiva organisationer samt vilka syften mellanchefer har vid individbaserad styrning. Författare: Jesper Petersson och Tobias Lindberget Handledare: Martin Holgersson Examinator: Jan Alpenberg Inledning: Världen har genomgått en förändring till en kunskapsbaserad ekonomi vilket har tvingat organisationers ledare att anpassa styrningen efter den autonoma arbetaren. LÄS MER
4. Med Employer Branding som verktyg : En intervjustudie om hur företag arbetar med Employer Branding som verktyg för rekrytering och styrning.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Många företag arbetar uttalat med Employer Branding, men med olika syften. Två vanligt förekommande ambitioner är att attrahera ny kompetens och arbeta med företagets värderingar. Men vad företag som arbetar med Employer Branding med samma målsättning har gemensamt, saknas det idag kunskap om. LÄS MER
5. Värdegrundsarbete i förändring : En kvalitativ studie om hur man attraherar och behåller personal genom framgångsrikt värdegrundsarbete.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Många företag idag erbjuder kunskapsintensiva produkter och tjänster på en global marknad. De företag som lyckas attrahera de bästa talangerna, har enklare att nå ledande positioner där kompetens, innovation och engagemang har stor betydelse. LÄS MER