Sökning: "styrning och ledning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden styrning och ledning i skolan.

  1. 1. Tillitsbaserad styrning ochledning, någonting nytt? : En kvalitativ studie av styrförändringar i enkommunal skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Hampus Torslén; Cleo Cadeskog; [2023]
    Nyckelord :New public management; trust based management; public sector; school; New Public Management; Tillitsbaserad styrning och ledning; styrförändring; offentlig sektor; skola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tillisbaserad styrning och ledning (TBSL) har under de senaste årenkommit att bli allt mera populärt. TBSL kan ses som en motreaktion till kritiken mot dentidigare rådande styrfilosofin New Public Management (NPM). LÄS MER

  2. 2. En fallstudie om upplevelsen av tillitsbaserad styrning och ledning på en stor gymnasieskola i Skåne

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Natasja Hansson; Adam Ibrahim; Elin Westberg; [2023]
    Nyckelord :Tillitsbaserad styrning och ledning; Skola; Tillit; Styrning; Offentlig sektor; Trust-based governance; School; Trust; Management; Public sector; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur har tillitsbaserad styrning och ledning tillämpats i praktiken i en svensk gymnasieskola? Vilka upplevelser har de anställda på skolan av tillitsbaserad styrning och ledning och vad det har medfört i verksamheten? Syfte: Undersöka hur tillitsbaserad styrning och ledning kan tillämpas i praktiken i en svensk gymnasieskola och vilka upplevelser de anställda på skolan har av användningen av tillitsbaserad styrning och ledning. Metod: För att besvara syftet genomfördes en enkät som delgavs alla 268 heltidsanställda på skolan, samt en intervju med skolans rektor och två intervjuer med två olika lärare på skolan. LÄS MER

  3. 3. Jakten på en ändamålsenlig styr- och ledningsmodell : en kvalitativ studie om implementeringen av tillitsbaserad styrning och ledning inom grundskolor i Borås stad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Abdifatah Mohamed Roble; Behrije Shala; [2021]
    Nyckelord :tillitsbaserad styrning och ledning; implementering; förstå; kunna; vilja; Post-New Public Management; förutsättningar och handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska vilka förutsättningar och vilket handlingsutrymme som rektorer och lärare har för att implementera tillitsbaserad styrning och ledning i sina respektive grundskolor i Borås Stad. Dessutom avser studien att undersöka eventuella likheter och skillnader mellan olika grundskolor avseende implementeringen. LÄS MER

  4. 4. Hälsoarbete i skolan utifrån skolledarnas roll : Hur hälsolitteracitet kopplas till hälsoarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Maud Willardsson Engström; [2021]
    Nyckelord :Elevhälsa; grundskola; rektorer; samverkan; social hållbarhet; systematiskt arbete;

    Sammanfattning : Skolledarna i grundskolan i Sverige leder verksamheten i skolorna. Skolan är en viktig arena för att barn och ungdomar ska få en jämlik och bra start i livet. Elevernas mående och hälsa är en avgörande faktor för deras kunskapsinhämtning. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för några centrala stödteam i arbetet med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Torbjörn Pihl; [2021]
    Nyckelord :Central support team; support team; mobile team; factors of success; the student in focus; the need of the student; coworking; problematic school absenteeism and empowerment; Centrala stödteam; stödteam; mobila team; framgångsfaktorer; eleven i centrum; elevens behov; samverkan; problematisk skolfrånvaro och empowerment;

    Sammanfattning : De centrala stödteamen som studerats i denna studie är ett komplement till den lagstadgade verksamheten i sina respektive kommuner i arbetet med elever som utmanar i skolan och /eller är i problematisk skolfrånvaro. De studerade teamen arbetar på uppdrag av socialförvaltningen, Barn och ungdomsförvaltningen eller en kombination av de båda. LÄS MER