Sökning: "styrning skola"
Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden styrning skola.
1. Tillitsbaserad styrning ochledning, någonting nytt? : En kvalitativ studie av styrförändringar i enkommunal skola
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Tillisbaserad styrning och ledning (TBSL) har under de senaste årenkommit att bli allt mera populärt. TBSL kan ses som en motreaktion till kritiken mot dentidigare rådande styrfilosofin New Public Management (NPM). LÄS MER
2. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER
3. Valkompetens : En kvantitativ studie om lärares arbete med valkompetens för elever inom obligatorisk skola
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Omval inom och avhopp från gymnasieskolan har ekonomiska konsekvenser för såväl skola som samhället och individen själv. En utvecklad valkompetens från grundskolan ses som ett verktyg för att nå förändring. LÄS MER
4. En fallstudie om upplevelsen av tillitsbaserad styrning och ledning på en stor gymnasieskola i Skåne
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfrågor: Hur har tillitsbaserad styrning och ledning tillämpats i praktiken i en svensk gymnasieskola? Vilka upplevelser har de anställda på skolan av tillitsbaserad styrning och ledning och vad det har medfört i verksamheten? Syfte: Undersöka hur tillitsbaserad styrning och ledning kan tillämpas i praktiken i en svensk gymnasieskola och vilka upplevelser de anställda på skolan har av användningen av tillitsbaserad styrning och ledning. Metod: För att besvara syftet genomfördes en enkät som delgavs alla 268 heltidsanställda på skolan, samt en intervju med skolans rektor och två intervjuer med två olika lärare på skolan. LÄS MER
5. Från politik till färdig skola : Hur hållbart byggande definieras och praktiseras från beslut till färdig skola
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur hållbart byggande definieras och praktiseras inom processen att uppföra en ny skolbyggnad där en kommun är beställare och ett kommunalt fastighetsbolag byggherre. Studien ämnade också undersöka vilka hinder och möjligheter som upplevs finnas för hållbart byggande. LÄS MER