Sökning: "subject positions"
Visar resultat 1 - 5 av 353 uppsatser innehållade orden subject positions.
1. Covid-19-pandemin, död och självbevarelse - Diskurser i mediarapporteringen av döende och död under covid-19-pandemin i Sverige
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Purpose and questions: The ambition of this paper is to contribute with knowledge aboutdiscourses of death and dying in the postmodern Swedish society. With that intent, the purpose ofthe thesis is to demonstrate how death and dying emerged in the Swedish media coverage duringthe outbreak of the Covid-19-pandemic, at the beginning of 2020. LÄS MER
2. Nikāḥ as precondition for paradise? Spiritual corporeality and al-Ghazālī’s theology of marriage in the Kitāb ādāb al-nikāḥ
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskapSammanfattning : With the 11th century text Kitāb ādāb al-nikāḥ, the “Book on the Proper Conduct of Marriage”, the Islamic thinker al-Ghazālī (1056 –1111/447–504) replies to a contemporaneous debate within Sufi asceticism with a theology of nikāḥ. The text is part of his opus magnum, the “Renaissance of the Knowledge of dīn”, which aims at a renewal of Muslim piety and provides practical guidance to the male audience addressed. LÄS MER
3. Bortom musiken : Om maktrelationer i gymnasieskolans ensembleundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Den här studien ämnade undersöka utommusikaliska dimensioner av gymnasieskolans ensembleundervisning, med fokus på pop- och rockensemble. Ambitionen var att identifiera möjliga roller och identiteter hos elever för att synliggöra eventuella maktrelationer. LÄS MER
4. Subjektskapande och subjektiveringsprocesser i förskollärares bedömningspraktiker : En studie av hur förskollärare konstituerar barnet i och genom bedömningar av naturvetenskaplig undervisning
Magister-uppsats,Sammanfattning : This study aims to describe and discuss which subjects are made possible and desirable in preschool teachers’ assessment practices. The purpose of this study is as well to illustrate how preschool preschool appears as a documented teaching pratice in preschool teachers assessment- and documentationpractices As a theoretical and methodical foundation, this study uses a post structuralist perspective drawing on Foucault’s work on the understandning of the subject and power. LÄS MER
5. “Man ska vara nöjd med det man har, tacksam, men man ska aldrig settle ändå” – en Foucauldiansk diskursanalys av nöjdhet och det goda livet hos unga vuxna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka diskurser och subjektpositioner som finns tillgängliga för unga vuxna i Sverige när de förhåller sig till vad som är ett gott liv, samt hur nöjdhet konstrueras inom dessa diskurser. Detta undersöktes med hjälp av en Foucauldiansk diskursanalys av ett intervjumaterial som samlats in inom ramen för forskningsprojektet SOL-2. LÄS MER
