Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ett arbetssätt för att främja elevernas begreppsförståelse : En interventionsstudie om och hur begreppskortsamtal kan främja elevernas förståelse för ämnesspecifika begrepp i religions- och geografiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ninos Haddad; Rita Joseph; [2023]
    Nyckelord :Religious education; geography education; concept card; interaction; collaborative learning and scaffolding.; Religionsundervisning; geografiundervisning; begreppskort; interaktion; kollaborativt lärande och stöttning.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate to what extent the implementation of concept cards in Religious and Geography education promotes a conversation that contributes to the understanding of subject-specific concepts.  The aim theory is the socio-cultural perspective and the theoretical concepts are: collaborative learning and collaborative support. LÄS MER

  2. 2. Att nära relationer : en utforskande studie om samstyrning av en kort matkanal

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Flynn Smedman; [2023]
    Nyckelord :alternativa matnärverk; co-governance; alternativa mellanhänder; matsystem; relationer; styrning;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag Stadsdelsmat, en modell för ett alternativt matsystem. Modellen syftar till att skapa en kort matkanal med närmare relationer mellan matens s.k. tre roller, nämligen medlemmar, kök och jordbruk, där dessa har möjlighet till medbestämmande i det lokala matsystemet. LÄS MER

  3. 3. Ämnesspråket – en del av undervisningen : En kvantitativ studie om hur valet av arbetssätt påverkar inlärningen av ämnesrelaterade ord i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lejla Klinac; [2023]
    Nyckelord :subject-specific language; language development approaches; vocabulary; subject instruction; ämnesspråk; språkutvecklande arbetssätt; ordförråd; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Svenskämnets huvudsakliga fokus är inriktat på språket men det kan ifrågasattas om även de övriga skolämnena bör ha samma fokus. Elever lär sig nya ord och begrepp inom alla ämnen i skolan men det är inte självklart att eleverna får tillräcklig förberedelse för detta. LÄS MER

  4. 4. Begreppsförståelse och demokratiskt medborgarskap : En kvantitativ studie om gymnasieelevers begreppsförståelse för ämnesspecifika begrepp i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Tuva Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; samhällskunskap; demokratiskt medborgarskap; ämnesspecifika begrepp;

    Sammanfattning : The present study investigates high school students' knowledge for concepts that are common in civic education teaching. The concepts that the study investigates are linked to democracy and the Swedish constitution, in order to make connections between conceptual understanding and democratic citizenship. LÄS MER

  5. 5. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felix Lundgren; Robert Persson; [2023]
    Nyckelord :Education; educators views; language-developing working methods; language development; primary school; sociocultural perspective.; Utbildning; språkutveckling; grundskola; SO-undervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how teachers and principals conceptualize language development and what strategies they employ to promote language development in their students. The research was conducted using qualitative interviews in a primary school located in three cities in southern Sweden. LÄS MER