Sökning: "subject-specific concepts"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden subject-specific concepts.

  1. 11. Den språkskicklige samhällskunskapsläraren : En kvalitativ forskningsöversikt om lärares arbete med språk i samhällskunskapsundervisningen

    M1-uppsats, Jönköping University

    Författare :Alva Lindblom; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskapsundervisning; språk; samhällskunskapslärare; argument för språkligt arbete i undervisning; tillämpning av språkligt arbete i praktiken.;

    Sammanfattning : Every subject has a unique language that consists of concepts and different types of texts, in which subject-specific abilities are tested. In social studies, students learn abstract con- cepts and have abilities such as source evaluation tested. LÄS MER

  2. 12. Naturvetenskaplig undervisning med flerspråkiga elever : En kvalitativ ansats med fokus på naturvetenskaplig undervisning för flerspråkiga elever utifrån ett transspråkande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecka Holmberg; [2022]
    Nyckelord :naturvetenskap; begrepp; transspråkande; flerspråkiga elever; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur lärare upplever den naturvetenskapliga undervisningen för flerspråkiga elever genom att besvara forskningsfrågorna: På vilket/vilka sätt arbetar läraren för att undervisa i naturvetenskap för flerspråkiga elever? Hur upplever lärare att flerspråkiga elevers ordförråd i svenska hämmar den naturvetenskapliga ämnesförståelsen? Studien baserades på semi-strukturerade intervjuer med fem verksamma lärare i åk 4–6. Studien vilar på teorin om ett transspråkande arbetssätt där elevens modersmål ses som en resurs för språk- och kunskapsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  3. 13. Planerade aktiviteter inom ekologi inkluderande ämnesspecifika begrepp : En kvalitativ studie med förskollärare inom I Ur och Skur verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Camilla Lundevall; [2021]
    Nyckelord :Ecology; planned activities; preschool teachers; subject-specific concepts; Ur och Skur; Ekologi; förskollärare; planerade aktiviteter; Ur och Skur; ämnesspecifika begrepp;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad förskollärare på I Ur ochSkur förskolor har för synpunkter på och erfarenheter av planerade aktiviteter, som inkluderar ämnesspecifika begrepp inom ekologi. Kvalitativa intervjuer av sex förskollärare verksamma inom två I Ur och Skur verksamheter iMellansverige har genomförts. LÄS MER

  4. 14. Den språkutvecklande undervisningen i SO : En kvalitativ studie om hur fyra verksamma SO-lärare i grundskolans mellanår arbetar med språkutveckling i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ebru Celep Agrali; [2021]
    Nyckelord :language development; interaction; support; school- and everyday language;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how four different teachers in the social sciences subjects in elementary school work with language development. The research questions for this study are: In what way do teachers work on language development in their teaching within the socialsciences subjects? How do the teachers take regard to students’ language development? What are the teachers’ difficulties in working with language development in the social sciences subjects? What support do the teachers feel they need to be able to conduct language development teaching? Two methods have been used to answer the research questions. LÄS MER

  5. 15. Pedagogers språkbruk för att stötta barns lärnade om vattnets fasövergångar i förskolan : En studie om pedagogers beskrivningar av att använda språket i planerade och spontana aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Ling; [2021]
    Nyckelord :Educators; language; phase transitisons; planned activities; spontaneous activities; Fasövergångar; pedagoger; planerade aktiviteter; spontana aktiviteter; språkbruk;

    Sammanfattning : The aim of the study is to bring knowledge about how educators use their language to support children’s learning of water phase transitions in planned and spontaneous activities. Data was collected through individual semistructured interviews, eight interviews were carried out. LÄS MER