Sökning: "subject-specific teaching methodology"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden subject-specific teaching methodology.
1. Att använda film i geografiundervisning : En analys av Sveriges Utbildningsradios mediamaterial i geografi för årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Detta arbete ämnar diskutera och analysera mediamaterial i form av video och film från Sveriges Utbildningsradios mediaplattform UrPlay. Materialet analyseras via hur det förhåller sig till Skolverkets kursplan i geografi. Syftet med detta är att se hur väl materialet förhåller sig till de riktlinjer som finns för undervisning. LÄS MER
2. Didaktik i fritidshem : en diskursteoretisk studie av hur begreppet didaktik framställs
Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Lärare, pedagoger, författare, forskare och myndigheter – i stort sett alla som har en yrkesmässig koppling till fritidshem – har olika tankar, idéer och tal om som formar och omformar diskurser gällande fritidshemmets didaktik. Fritidshemmet har numera ett skolnära uppdrag och ska komplettera skolan. LÄS MER
3. "Jag tyckte i alla fall att eleverna var duktiga" : Teoribildning i lärarstudenters didaktiska reflektioner i ämnet svenska
Magister-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning Det här är en kvalitativ studie i syfte att undersöka hur vetenskapliga teorier synliggörs i lärarstudenters reflektioner över sin undervisning i ämnet svenska på lågstadiet. Materialet är insamlat i samband med lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning och består av intervjuer, observationer av undervisning och texter i form av pedagogiska planeringar. LÄS MER
4. "Jag tyckte i alla fall att eleverna var duktiga" : Teoribildning i lärarstudenters didaktiska reflektioner i ämnet svenska
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Sammanfattning Det här är en kvalitativ studie i syfte att undersöka hur vetenskapliga teorier synliggörs i lärarstudenters reflektioner över sin undervisning i ämnet svenska på lågstadiet. Materialet är insamlat i samband med lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning och består av intervjuer, observationer av undervisning och texter i form av pedagogiska planeringar. LÄS MER
5. Läs-och skrivinlärning : en kvalitativ undersökning av fyra pedagogers val av metod i läs- och skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : Background: Language skills are of great importance for all work at school and for students' future life and activities. Therefore it is particularly important that preschool and school in every way possible should encourage and support ALL children's linguistic development. LÄS MER