Sökning: "subjekt-objekt"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet subjekt-objekt.

  1. 1. Selected topics in the phonology and morphosyntaxof Laboya : A field study

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Allahverdi Verdizade; [2019]
    Nyckelord :Austronesian languages; Indonesia; Sumba; Laboya; Lamboya; clitics; Austronesiska språk; Indonesien; Sumba; Laboja; Lamboja; klitikor; Bahasa Austronesia; Indonesia; Sumba; Lamboya; Laboya; klitik;

    Sammanfattning : The present study investigates selected topics in the phonology and morpho-syntax of Laboya, a largely undescribed Austronesian language of Sumba island in eastern Indonesia. The study was carried out during nine weeks of field work. The language data is comprised by collected questionnaires and free narratives. LÄS MER

  2. 2. DIGITALA HJÄLPMEDEL FÖR INKLUDERING AV ELEVER I LÄS- OCH SKRIVSVÅRIGHETER- En kvalitativ studie av lärares och elevers beskrivningar av hur digitala hjälpmedel kan göra undervisningen inkluderande.DIGITALA HJÄLPMEDEL FÖR INKLUDERING AV ELEVER I

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karolina Ekström; Lisa Karlsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Elever i läs- och skrivsvårigheter ska, liksom alla elever, först och främst få stöd inom den ordinarie undervisningen. Mycket pengar har satsats på digitalisering i skolorna. LÄS MER

  3. 3. ''Endast en kvart går till reflektion och resten går till annat… vad hinner man då?'' : En kvalitativ studie om hur förskollärare utnyttjar den kollegiala reflektionstiden i verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Elham Gholami; Aleksandra Miljkovic; [2018]
    Nyckelord :Förskola; reflektion; planering; dokumentation; verksamhetsteori; förskollärare; struktur; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra till kunskapande om hur förskollärare uttrycker att de utnyttjar den kollegiala reflektionstiden i verksamheten. Studiens syfte undersöks utifrån följande frågeställningar: Hur uttrycker förskollärarna att de utnyttjar den kollegiala reflektionstiden i förskolan? Vad anser förskollärarna bör prioriteras under den kollegiala reflektionstiden?  Studien har genomförts utifrån en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer av sex verksamma förskollärare. LÄS MER

  4. 4. En Kvinnas List : Synliggörandet av kvinnan som subjekt i Ovidius Metamorfoser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Lindström; [2018]
    Nyckelord :Ovidius; subjektivitet; våldtäkt; kvinnlig våldtäkt; romersk mytologi; romersk litteratur; antika rom; könsroller; könsbegränsningar; maskulinitetsprocess; maskulinitet; sexualitet; femininitet; kvinnlighet; manlighet; sexuella övergrepp; offerprocess; våldtäktsförövare; Publius Ovidius Naso; Ovidius;

    Sammanfattning : Den romerska författaren och poeten Publius Ovidius Naso (43 f.Kr. - 17 el. 18 e. LÄS MER

  5. 5. “It takes two to tango” -en intervjustudie om människors uppfattningar om och attityder till domesticerade djur i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Humanekologi

    Författare :Elisabet Ström; [2017]
    Nyckelord :posthumanism; samtillblivelse; distans; cartesiansk dualism; djur och människa; relation; sällskapsarter; subjekt-objekt; Social Sciences;

    Sammanfattning : The relation between humans and animals has been through the course of history a controversial matter. The understandings regarding this issue are today various, however, this essay analyses only a few of them and primarily six types of understandings by using a post-humanist theoretical framework. LÄS MER