Sökning: "subjektiv norm"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden subjektiv norm.

  1. 1. Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? : En kvantitativ studie om konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Milotte Ekermann; Clara Hammarbäck; [2023]
    Nyckelord :hållbarhet; köpintention; miljöoro; TPB;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Datum:                             2023-05-30 Nivå:                                Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution:                       Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik,                                                                  Mälardalens Universitet Författare:                       Clara Hammarbäck & Milotte Ekermann                     Titel:                              Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? Handledare:                    Lennart Haglund  Nyckelord:                      Köpintention, hållbarhet, miljöoro, TPB Forskningsfråga/or: Vilket samband finns det mellan konsumenters miljöoro och köpintention av hållbart producerade kläder? Vilka av de medhavda faktorerna har starkast påverkan på konsumenters köpintention? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad som påverkar konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder. Genom att ställa attityd, subjektiv norm, upplevd beteendekontroll, miljöoro och klädmärkning mot varandra presenteras ett resultat som kan hjälpa förstå konsumentens köpintention. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet – en självklarhet för alla? : Hur mellanstadieelevers attityder, subjektiva normer samt upplevda beteendekontroll påverkar deras träningsbeteende på landsbygd och i stad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lisa Larsson; Charlotte Larm; [2023]
    Nyckelord :Physical activity; Children; Attitude; Subjective norms; Perceived behavior control; Rural and Urban; Fysisk aktivitet; Barn; Attityd; Subjektiva normer; Upplevd beteendekontroll; Landsbygd och Stad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har stillasittande bland barn blivit ett alltmer utbrett samhällsproblem. Samtidigt visar statistik att föreningsidrottandet minskar i alla åldrar.  Syfte: Den här studien undersöker hur attityd, subjektiv norm samt upplevd beteendekontroll påverkar barns träningsbeteende. LÄS MER

  3. 3. Cirkulära affärsmodeller och kundens delaktighet : En studie om faktorer som driver deltagandet i cirkulära tjänster

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Elise Astrid Persson; Embla Browall; [2023]
    Nyckelord :cirkulära affärsmodeller; theory of planned behavior; cirkulära tjänster; återtag; reparation; uthyrning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker kunders deltagande i cirkulära tjänster, ett ämne som tidigare ofta behandlats ur ett företagsperspektiv. Konsumentperspektivet är ett viktigt tillägg eftersom forskning har visat en minskad efterfrågan på cirkulära tjänster även om många kunder ställer sig positiva till deltagande. LÄS MER

  4. 4. ENGAGEMANGSNIVÅN HOS SMÅ FÖRETAGI ARBETET MED HÅLLBAR UTVECKLING

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alexandra Grahn; Elice Morén; [2023]
    Nyckelord :Små företag; hållbar utveckling; engagemangsnivå;

    Sammanfattning : Our earth has finite resources. In order to respect this and not exceed its limits, sustainable development is required. If we cannot realize this, there is a risk that the earth will lose the ability to, for example, provide us with food or provide us with natural resources, something people today take for granted. LÄS MER

  5. 5. Organisk marknadsföring på TikTok -En kvantitativ enkätstudie om hur organisk marknadsföring påverkar köpintentionen hos konsumenter på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Paula Holmqvist; Isabel Torres; [2023]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; Digital marknadsföring; TikTok; Theory of Planned Behavior; Electronic Word Of Mouth; User-Generated Content; Social Media Marketing; Organisk marknadsföring; Sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to explore how different factors connected to organic marketing on TikTok affect how individuals are tempted to purchase. TikTok is a social media platform that differs from previous platforms as TikTok is a content driven and not follower driven app. LÄS MER