Sökning: "subjektskapande"

Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade ordet subjektskapande.

  1. 11. "Näpp, jag brukar göra så här" : Barns subjektskapande påverkas av vad som sägs och görs samt av rådande normer i påklädnadssituationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Christoffersson; Therése Hansson Hansson; [2022]
    Nyckelord :Children; preschool; preschool teacher; control; positioning; clothing; subject creation; hall; everyday routine; Barn; förskola; förskollärare; makt; positionering; påklädnad; relationer; subjektskapande; tambur; vardaglig rutin;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om att studera positioneringar mellan barn och vuxna och mellan barn-barn som utspelas i förskolans tambur vid påklädning och hur detta påverkar barns subjektskapande. Studien fokuserar även på vilket sätt atmosfären och de rådande normerna i tamburen påverkar barns subjektskapande. LÄS MER

  2. 12. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER

  3. 13. Myror i brallan eller skittråkiga samlingar? : Barns möjlighet att välja identitetsposition i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Idebäck; [2021]
    Nyckelord :Special education; social interaction; approach; subject creation; inclusion identity positions; preschool.; Specialpedagogik; socialt samspel; förhållningssätt; subjektskapande; inkludering; identitetspositioner; förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Inomhusmiljöns betydelse för barns lek på förskolan : En kvalitativ studie om hur utformningen av inomhusmiljön påverkar barns lek och fantasi utifrån förskollärares uppfattningar och deras närvaro i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Liselotte Svensson; Mathilda Cvitan; [2020]
    Nyckelord :Samspel; inomhusmiljön; utformning; lek; fantasi; makt; barnsyn; subjektskapande; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap utifrån förskollärarnas uppfattningar om hur utformningen av förskolans inomhusmiljö och förskollärarnas närvaro kan påverka barns lek och fantasi. De frågeställningar som legat till grund för studien är Hur upplever förskollärarna att inomhusmiljöns utformning påverkar barns lek och fantasi? samt Vilken inverkan upplever förskollärare att deras närvaro har på barns lek? För att undersöka detta har fokusgruppsamtal med förskollärare genomförts. LÄS MER

  5. 15. Den ideala intimiteten : Privatlivets expertis i 1940-talets svenska populärkultur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Arvid Sjödin; [2020]
    Nyckelord :intimitet; ideal; rådgivning; populärpress; expertis; självhjälp; subjektskapande; modernitet.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om rådgivning i kärlek- och intimitetsfrågor i svensk veckopress under 1940-talet. I undersökningen analyseras veckotidningarna Damernas värld, Veckorevyn och Husmodern. Undersökningens syfte är att förstå hur en ideal intimitet skapades i tidningarnas rådgivning i dialogen mellan expertis och läsare. LÄS MER