Sökning: "subjektskapande"
Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade ordet subjektskapande.
16. Populärkultur i förskolan? : En studie om hur populärkulturen kan förstås och problematiseras i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om populärkulturens plats i förskolan genom att synliggöra och diskutera vad sex förskollärare uttrycker om populärkultur. Tidigare forskning visar att populärkulturen ej får ta särskilt stor plats inom förskolan, framför allt då populärkultur problematiseras och det finns en strävan efter den så kallade finkulturen inom förskolan. LÄS MER
17. ”Nu säger inte mitt barn att det bara är svenskt utan att det är somaliskt och svenskt : Förskollärares beskrivningar av hur de utvecklar flerspråkiga barns subjektskapande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur förskollärare kan skapa förutsättningar för flerspråkiga barns subjektskapande i förskolan. Vår inspiration till detta syfte uppkom efter en VFU-period som vi hade tillsammans på en flerspråkig förskola. LÄS MER
18. Ledningssystem och ständiga förbättringar - En studie av hur systematiskt kvalitetsarbete begripliggörs i den sociala barnavården
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur Socialstyrelsens reglering om ledningssystem försystematiskt kvalitetsarbete kan påverka en verksamhet som den sociala barnavården. Jag söker bl.a. svar på vilka idéer som regleringen ger uttryck för och hur de har möjliggjorts. LÄS MER
19. Barns svårigheter, vad menar du? En studie om förskollärares föreställningar om och förhållningssätt till barn som utmanar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och analysera förskollärarnas föreställningar om och förhållningssätt till barn som utmanar i förskolan. Detta för att förstå hur förskollärarna kan påverka barns möjligheter respektive begränsningar i förskolan. LÄS MER
20. Konstpedagogikens subjektskapande potential : Subjektivitet som ett konstpedagogiskt verktyg
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : This thesis investigates how art education can obtain subject-creating potential with Felix Guattarí discussion regarding the production of subjectivity, Mikhail Bakhtin theoretical discussion about dialogue-based understanding and a hermeneutic approach toward the process of interpretation as theoretical framework. By examining three observed art educational learning situations the aim is to investigate how art education can be considered as a constructor of subjectivity. LÄS MER