Sökning: "subjektskapande"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade ordet subjektskapande.

  1. 16. Populärkultur i förskolan? : En studie om hur populärkulturen kan förstås och problematiseras i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Agnes Gunnarsson; Isabelle Sjölund; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; populärkultur; barns kultur; barnkultur; identitet; subjektskapande; habitus; kapital;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om populärkulturens plats i förskolan genom att synliggöra och diskutera vad sex förskollärare uttrycker om populärkultur. Tidigare forskning visar att populärkulturen ej får ta särskilt stor plats inom förskolan, framför allt då populärkultur problematiseras och det finns en strävan efter den så kallade finkulturen inom förskolan. LÄS MER

  2. 17. ”Nu säger inte mitt barn att det bara är svenskt utan att det är somaliskt och svenskt : Förskollärares beskrivningar av hur de utvecklar flerspråkiga barns subjektskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mia Bergquist; Tanja Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; flerspråkighet; subjektskapande; förhållningssätt; modersmål; miljö; kultur; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur förskollärare kan skapa förutsättningar för flerspråkiga barns subjektskapande i förskolan. Vår inspiration till detta syfte uppkom efter en VFU-period som vi hade tillsammans på en flerspråkig förskola. LÄS MER

  3. 18. Ledningssystem och ständiga förbättringar - En studie av hur systematiskt kvalitetsarbete begripliggörs i den sociala barnavården

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Pernilla Erlandsson; [2019]
    Nyckelord :Ledningssystem; Ständiga förbättringar; NPM; profession; organisationsprofessionella;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur Socialstyrelsens reglering om ledningssystem försystematiskt kvalitetsarbete kan påverka en verksamhet som den sociala barnavården. Jag söker bl.a. svar på vilka idéer som regleringen ger uttryck för och hur de har möjliggjorts. LÄS MER

  4. 19. Barns svårigheter, vad menar du? En studie om förskollärares föreställningar om och förhållningssätt till barn som utmanar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mona Abbassi; Mendy Zhong; [2019]
    Nyckelord :barn som utmanar; barns svårigheter; diskursanalys; förskolan; kategoriskt perspektiv; poststrukturellt perspektiv; relationellt perspektiv; subjektskapande.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och analysera förskollärarnas föreställningar om och förhållningssätt till barn som utmanar i förskolan. Detta för att förstå hur förskollärarna kan påverka barns möjligheter respektive begränsningar i förskolan. LÄS MER

  5. 20. Konstpedagogikens subjektskapande potential : Subjektivitet som ett konstpedagogiskt verktyg

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hanna Östrand; [2019]
    Nyckelord :konstpedagogik; subjektskapande; dialog; Mikhail Bakhtin; Felix Guattarí;

    Sammanfattning : This thesis investigates how art education can obtain subject-creating potential with Felix Guattarí discussion regarding the production of subjectivity, Mikhail Bakhtin theoretical discussion about dialogue-based understanding and a hermeneutic approach toward the process of interpretation as theoretical framework. By examining three observed art educational learning situations the aim is to investigate how art education can be considered as a constructor of subjectivity. LÄS MER