Sökning: "subjektsskapande."

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet subjektsskapande..

  1. 1. "Jag vill inte vara en tjej". : Förskolebarns verbala uttryck av genuskonstruktioner i den fria leken

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josefin Stenlund; [2021]
    Nyckelord :diskurs; genus; konstruktion; könsmönster; lek;

    Sammanfattning : Studien kartlägger och problematiserar på vilka sätt förskolebarn uttrycker sina genuskonstruktioner verbalt i den fria leken. Detta med utgångspunkt i att tidigare forskning (Hjelmér, 2020; Eidevald, 2009; Vetenskapsrådet, 2008) uttryckt att förskolan reproducerar stereotypiska könsmönster där leken ses som en av de mest könsstereotypiska situationerna. LÄS MER

  2. 2. "Den sexualiteten som inte syns, den gör vi inte så mycket med" : - En undersökning av sexualitetens utrymme i myndighetsutövningen kring LSS och personlig assistans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Clara Bergström; [2019]
    Nyckelord :Sexualitet; LSS; handläggare; personlig assistans; queer; crip;

    Sammanfattning : Följande uppsats baseras på kvalitativa intervjuer med sex LSS-handläggare inom Försäkringskassan och på kommunal nivå med syfte att undersöka sexualitetens utrymme och uttryck inom myndighetsutövningen kring LSS och personlig assistans. Genom ett crip- och queerteoretiskt ramverk undersöker jag på vilka premisser assistansanvändares sexuella liv och subjektsskapande tas i beaktning och kan främjas inom LSS- utredningarna. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i förskolan : En diskursanalys av förskollärares uppfattningar av undervisningsbegreppet.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kicki Evangelatou; Jessika Kantokorpi; [2018]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; undervisning; Läroplan; förskollärare; diskursanalys; Foucault; makt; subjektsskapande; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur införandet av undervisningsansvaret, i den reviderade Läroplanen 2018 påverkar förskollärarna i deras yrkesroll. Vi har genomfört en enkätundersökning där verksamma förskollärare svarat på öppna frågor och därmed utgått från både kvantitativ och kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 4. I sagans värld : - Genuspedagogiska utmaningar i förskolans läshörna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Rebecca Hauguth; Emilia Rova; [2018]
    Nyckelord :Genus; Kön; Litteraturläsning; Normkritik; Normkreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att normkritiskt granska litteraturläsning i förskolan, samt det litterära materialet, ur ett genusperspektiv. Studien belyser, med hjälp av ett poststrukturellt perspektiv, vilka möjligheter till normkritik och normkreativitet som förekommer i högläsningsaktiviteter på förskolan, genom att analysera diskursen i såväl litteratur som pedagogens bemötande och förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Mödraskapets subjektspositioner: Förutsättningar för aktiva förhållningssätt i relation till omgivningens påverkan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Tess Ryft Waltenburg; [2016]
    Nyckelord :Mödraskap; amning; subjektsskapande.; förlossning; vård; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att med utgångspunkt i kvinnors egna upplevelser studera hur kvinnor kan tänkas påverkas av och förhålla sig till normer och föreställningar relaterade till graviditet, förlossning och föräldraskap. Hur påverkas kvinnornas subjektspositioner då de utsätts för andra aktörers försök att utöva auktoritet och hur förhåller sig kvinnorna till sin omvärld, sitt föräldraskap och de förväntningar som ställs på dem? Med hjälp av ett fenomenologiskt perspektiv som tar sin utgångspunkt i Sara Ahmeds teori om orientering och Simone de Beauvoirs diskussion kring subjektspositioner analyseras hur kvinnorna påverkas av och förhåller sig till sin omvärld. LÄS MER