Sökning: "subkultur konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden subkultur konsumtion.

  1. 1. Den rullande livsstilen. En kvalitativ studie om identitetsskapande inom vanlife-kulturen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Jonsson; Mya Lawson; [2024-01-23]
    Nyckelord :vanlife; subkultur; konsumtion; identitetsskapande; consumer culture theory; minimalism; hållbarhet; marknadsföring;

    Sammanfattning : Vanlife är en subkultur som består av individer som väljer att bo eller resa i en van som de har byggt om till ett hem. Detta kan ses som ett alternativt levnadssätt jämfört med traditionella boenden och resesätt. Konsumtion sker inom vanlife-kulturen genom inköp av produkter till vanen och även genom allt som har med livsstilen att göra. LÄS MER

  2. 2. Second hand-kläder som en statusmarkör

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Forssén; Kevin Teng; [2017-01-27]
    Nyckelord :Status inom second hand; Second hand-kläder; Second hand-konsumtion; Status; Identitet; Konsumtionsmotstånd; Subkultur; Fyndjakt; Begagande kläder; Social acceptans;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Konsumtion – ett verktyg för identitetsskapande? – En studie om individens identitet i förhållande till konsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Therese Goldstrand; Caroline Lundh; [2011]
    Nyckelord :Grupptillhörighet; Framträdande; Designersamarbete; Konsumtionssamhälle; Konsumism; Identitetsskapande; Identitet; Konsumtion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar identitetsskapande i förhållande till konsumtion. Vi har belyst hur skapandet av en identitet formas av en individs konsumtionsvanor, där vi valt att titta på det designersamarbete H&M, under hösten 2010, ingått med modehuset Lanvin. LÄS MER

  4. 4. KONSUMENTBETEENDE: EN STUDIE OM EN SUBKULTURS ADOPTERANDE AV VARUMÄRKEN

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Karlsson; Zahir Mukuri; Anis Khedher; [2011]
    Nyckelord :konsumentbeteende; huliganism; det sociala systemet; diffusion; varumärkeskapning; adoptionsprocessen; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Författare: Marcus Karlsson, Anis Kheder and Zahir Muqurai Syfte: Syftet med denna uppsats är att förstå hur subkulturer värderar och tar sig an varumärken samt förstå hur dess konsumtion kan förhålla sig till adoptionsprocessen. Frågeställningar: Vilka är de bakomliggande faktorerna till att en subkultur adopterar varumärken? Hur kan adoptionsprocessen förhålla sig i en subkultur som casualkulturen? Metod: Netnografisk undersökning genomfördes för att lyfta fram de värderingar som finns inom en subkultur som huliganismen. LÄS MER

  5. 5. Kulturparasiter eller vägvisare i det postmoderna överflödet? En kvalitativ studie om hipsterkulturen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Christian Sandberg; Philip Ohlsson; [2010]
    Nyckelord :mainstream; estetik; gemenskap; konsumtion; nystam; hipster; hipsterkultur; habitus; symbol; symbolvärde; Social Sciences;

    Sammanfattning : Med avstamp i ett postmodernt och sociokulturellt perspektiv riktar denna uppsats in sig på ett nytt kulturellt fenomen, hipsterkulturen. Genom kvalitativ metod har intervjuer utförts med personer som direkt eller indirekt har samröre med hipsterkulturen, både som deltagare och belackare av densamma. LÄS MER