Sökning: "submikroskopiska nivån"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden submikroskopiska nivån.

  1. 1. Pedagogiska strategier för att hantera elevers utmaningar vid utveckling av syra-bas-begreppet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Nagina Rasheed; [2023]
    Nyckelord :Kemiundervisning; Pedagogiska utmaningar; kemiska begrepp; syra-bas; den kemiska tripletten; variationsteorin; högstadium.;

    Sammanfattning : Många upplever kemi som ett utmanande ämne att både undervisa och lära sig, huvudsakligen på grund av ämnets abstrakta natur som ofta upplevs som distanserad från elevens vardagliga erfarenhet. Denna studie har syftat till att undersöka vilka strategier som används av högstadielärare för att hantera utmaningarna vid undervisning om syra-bas-begreppet. LÄS MER

  2. 2. Kritiska faktorer som lärare upplever vid undervisning av begreppen oxidation och reduktion : En intervjustudie med lärare åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Statsvetenskap

    Författare :Aikaterini Lakou; [2022]
    Nyckelord :kemiska begrepp; oxidation; reduktion; den kemiska tripletten; variationsteorin; kritiska aspekter; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om vilka faktorer som NO-lärare i årskurs 7-9 upplever som viktiga för elevers förståelse vid undervisning kring begreppen oxidation och reduktion. Studien behandlar kemiundervisning utifrån tre olika nivåer, kritiska för förståelsen av ämnet kemi (Den kemiska tripletten) samt att inlärning sker i en social kontext. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers förståelse av begreppet kemiska reaktioner : En kvalitativ undersökning på Naturprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Laszlo Rakos; [2017]
    Nyckelord :Gymnasieelever; begreppsförståelse; kemisk reaktion; representationsnivåer; makroskopiska nivån; submikroskopiska nivån;

    Sammanfattning : En kvalitativ undersökning har genomförts med syftet att studera svenska gymnasieelevers förståelse av begreppet kemisk reaktion. 21 elever deltog i undersökningen och fick svara på ett antal skriftliga frågor varefter sex elever genomgick en uppföljande intervju som skulle ge ytterligare djup i studien. LÄS MER