Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur gör lärare för att skapa förståelse för tals relationer? : − En observationsstudie om lärares undervisning om tals additiva del-helhetsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sophie Texén; [2021]
    Nyckelord :Del-helhetsrelationer; addition och subtraktion; undervisning; mediering;

    Sammanfattning : En viktig grund för elever att lösa addition- och subtraktionsuppgifter är att tillägna sig tals additiva del-helhets relationer. Genom att se delar och helheten och förstå relationen dem emellan underlättar det för elever att lösa additions- och subtraktionsuppgifter på ett framgångsrikts sätt. LÄS MER

  2. 2. Att räkna i huvudet eller att räkna med huvudet : En undersökning av hur 11 elever i årskurs 8 gör när de räknar huvudräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anna Belec Lütz; [2020]
    Nyckelord :mental arithmetic; mathematical literacy; strategies for mental arithmetic; huvudräkning; matematisk litteracitet; högstadiet; huvudräkningsstrategier;

    Sammanfattning : Huvudräkning är den av de matematiska förmågorna vi lär oss i skolan som vi sedan oftast använder utanför och efter skolan. Därför är det ur ett samhällsperspektiv viktigt att alla skolelever får lära sig huvudräkning. LÄS MER

  3. 3. Fingeranvändning vid aritmetikuppgifter : Elever i förskoleklass kvalitativt olika sätt att använda fingrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecca Karlsson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; fingers; arithmetic; partial-whole relationships; preschool; matematik; fingrar; aritmetik; del-helhetsrelationer; förskoleklass;

    Sammanfattning : Fingrarna har länge använts som en konkret representationsform för att lösa aritmetikuppgifter. Det finns flera olika sätt att använda sig av fingrarna och dessa beror på vilka aspekter som individen har urskilt. LÄS MER

  4. 4. Intensivträning i matematik med Vektor

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Gordon; Malin Wideheim; [2020]
    Nyckelord :digitala program; intensivundervisning; matematik; taluppfattning; vektor;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort ett intensivträning för 13-åriga elever i matematiksvårigheter. I vårt arbete som specialpedagog i matematik hjälper vi eleverna i matematiska svårigheter. Vi arbetar direkt med eleven eller hjälper läraren att organisera utbildningen i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Med fingrar, haka, läpp och tår – resultatet av räknandet jag får : En kvalitativ studie av elevers handgester när de löser aritmetikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellen Klingberg; [2020]
    Nyckelord :embodied cognition; gestures; finger counting; arithmetic; mathematics; embodied cognition; gester; aritmetik; fingerräkning; matematik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur elever i de lägre åldrarna använder handgester när de löser aritmetikuppgifter. Den teoretiska utgångspunkten i studien är embodied cognition, där det centrala i teorin är att vi lär oss genom kroppen. LÄS MER