Sökning: "subtraktion i lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden subtraktion i lågstadiet.

  1. 1. Kommunikation och begreppsförståelse i aritmetik på lågstadiet : "Ett matematikklassrum är inte tyst!"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Julia Persson; Annie Åkesson; [2021]
    Nyckelord :matematik; begreppsförståelse; aritmetik; kommunikation; mediering; appropriering; terminologi;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka kommunikationen samt elevers begreppsförståelse inom aritmetik, de fyra räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation samt division). Fokus låg även på att se om korrelation fanns mellan dessa. Undersökningen utfördes i två klasser i årskurs 2 på en skola i södra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Skriftliga räknemetoder i subtraktion : Hur en möjlig undervisningsplanering kan utformas utifrån hypothetical learning trajectory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Felicia Stigsson; Ebba Selander; [2020]
    Nyckelord :Subtraktion; räknemetoder; standardalgoritm; stegvis beräkning; talsortsvis beräkning; sifferbaserad metod; talbaserad metod; learning trajectory; hypothetical learning trajectories;

    Sammanfattning : Arbetet är en systematisk litteraturstudie som fokuserar på två skriftliga räknemetoder i subtraktion för elever i lågstadiet; sifferbaserade- och talbaserade metoder. Studien behandlar möjligheter och svårigheter med räknemetoder i subtraktion och hur dessa faktorer kan beaktas vid planering av undervisning genom hypothetical learning trajectories. LÄS MER

  3. 3. Tal och räkneoperationer på tallinjen : Hur elever i årskurs 1 uppfattar tal på tallinjen

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Åsa Scherrer; [2019]
    Nyckelord :Tallinje; visuell representation; aritmetik; fenomenografi; resonemang; matematiska egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på elevers uppfattningar om hur tal och räkneoperationer kan presenteras på tallinjen. Idag har tallinjen har ingen central plats i undervisningen på lågstadiet trots att utvecklingen av den mentala tallinjen, taluppfattning och framgångar i aritmetik bygger på en förståelse av tallinjen. LÄS MER

  4. 4. "Jag tänkte bara 15 + 7 – 6" : En empirisk studie om elevers tolkning av likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jelena Mårtensson; [2016]
    Nyckelord :Statisk förståelse; dynamisk förståelse; likhetstecknet; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers förståelse av likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktion i årskurs 3 samt deras klasslärares uppfattning av den egna matematikundervisningen, som behandlar addition, subtraktion och likhetstecknet. Studiens syfte besvaras genom följande frågeställningar: Vad kan specifikt utformade matematikuppgifter ge för information om elevers förståelse av likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktion i årskurs 3? samt Vad tänker en lärare om de resultat som framkommit av elevernas matematikuppgifter? Den empiriska undersökningen har genomförts med en kvantitativ metod, i form av en enkät där elever i årskurs 3 fått lösa speciellt utformade matematikuppgifter och en kvalitativ metod, i form av semi-strukturerad intervju med elevernas lärare. LÄS MER

  5. 5. "Jag tänkte bara 15 + 7 –6" : En empiriskstudie omelevers tolkning av likhetstecknetoch sambandet mellan addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jelena Mårtensson; [2016]
    Nyckelord :Statisk förståelse; dynamisk förståelse; likhetstecknet; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers förståelseav likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktioni årskurs 3 samt deras klassläraresuppfattning av den egna matematikundervisningen, som behandlar addition, subtraktion och likhetstecknet.Studiens syfte besvaras genom följande frågeställningar: Vad kan specifikt utformade matematikuppgifter ge för information om elevers förståelse av likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktioni årskurs 3?samtVad tänker en lärare om de resultat som framkommit av elevernas matematikuppgifter? Den empiriska undersökningen har genomförts med en kvantitativ metod, i form av en enkät där elever i årskurs 3 fått lösa speciellt utformade matematikuppgifter och en kvalitativ metod, i form av semi-struktureradintervju med elevernas lärare. LÄS MER