Sökning: "subtraktion med tiotalsövergång"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden subtraktion med tiotalsövergång.

  1. 1. Reflektera mera : en studie om lärarhandledningars påverkan på elevers procedurkännedom och sammanhangsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2020]
    Nyckelord :kunskapsform; procedurkännedom; sammanhangsförståelse; undervisningsaktiviteter; subtraktion med tiotalsövergång; reflektion;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa textanalys syftar till att beskriva vilken eller vilka kunskapsformer tre utvalda lärarhandledningars undervisningsupplägg kan sägas kännetecknas av. Studien beskriver även vilken av procedurkännedom eller sammanhangsförståelse, rörande subtraktion med tiotalsövergång, som kan sägas ha givits störst utrymme i de utvalda lärarhandledningarna. LÄS MER

  2. 2. Tals additiva del-helhetsrelationer : En litteraturstudie om elevers förståelse av tals additiva del-helhetsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Caroline Stern; Sophie Texén; [2020]
    Nyckelord :aritmetik; del-helhet; del-helhetsrelationer; additiva; addition och subtraktion;

    Sammanfattning : Aritmetik är den del inom matematiken som behandlar räknande och innefattar tals egenskaper och hur räknesätten fungerar och kan sättas i relation till varandra, däribland räknesätten addition och subtraktion. Förståelsen av tals egenskaper benämns vanligtvis som taluppfattning vilket innefattar olika aspekter av tal såsom bland annat tals del-helhetsrelationer. LÄS MER

  3. 3. Granskning av digitala  genomgångar i matematik : En innehållsanalys med fokus på hur representationsformer används vid subtraktion med tiotalsövergång

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sounia Barsoum; Annica Blomgren; [2020]
    Nyckelord :Representationsformer; transformationer; digitala läromedel; subtraktion;

    Sammanfattning : Intresset för den här studien ligger i den ökande tillgången på digitala resurser i skolan och vad de eventuellt kan tillföra undervisningen. Syftet med denna studie är att identifiera hur två digitala läromedel i matematik använder representationsformer i sina genomgångar kring subtraktion med tiotalsövergång och vad i detta som kan ses som kritiskt för elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Hur framställs subtraktion med tiotalsövergång i läromedel för elever i skolår 1-3 : en läromedelsanalys

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebecka Sternisa Bellander; [2019]
    Nyckelord :tiotalsövergång; läromedel; subtraktion; lärarhandledning; strategi; skolår 1-3;

    Sammanfattning : Denna studie innefattar en läromedelsanalys där strategier som förespråkas i läromedel för elever i skolår 1-3 i subtraktion med tiotalsövergång undersökts. Under tidigare VFU tillfällen uppmärksammades elevernas svårigheter för subtraktion vilket därmed väckte en nyfikenhet. LÄS MER

  5. 5. Kunskap om matematik eller kunskap av matematik – det är frågan : - en systematisk litteraturstudie kring vilken kunskap som är av vikt för läraren vid undervisning av subtraktion med tiotalsövergång i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2019]
    Nyckelord :didaktisk kunskap; kunskapsdimension; kunskapsform; processinriktat arbetssätt; subtraktion med tiotalsövergång; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att beskriva, utifrån tidigare forskning, vilka kunskaper lärare behöver för att erbjuda elever förutsättningar att nå förståelse inom det matematiska området subtraktion med tiotalsövergång. Insamling av data har skett genom sökningar i databaser samt genom ett nominerat urval utifrån de vetenskapliga artiklar som ansetts relevanta för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER