Sökning: "subtraktion"

Visar resultat 6 - 10 av 205 uppsatser innehållade ordet subtraktion.

  1. 6. Utomhuspedagogikens inverkan på elevers användning av matematiska begrepp : En empirisk studie om elevernas användning av första och andra ordningens språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Johansson Dahl; [2023]
    Nyckelord :Language of the first and second order; Communication; Mathematical Concepts; Mathematical Language and Outdoor Education.; Första och andra ordningens språk; Kommunikation; Matematiska begrepp; Matematiskt språk och Utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om utomhuspedagogik inom matematik för elever i årskurs F-3. Syftet med studien är att undersöka hur utomhuspedagogik påverkar elevers användning av matematiska begrepp inom subtraktion, längdenheter och geometriska figurer. Studien jämför hur elever använder matematiska begrepp utomhus och inomhus. LÄS MER

  2. 7. Hur tänker vissa elever i grundskolan kring addition och subtraktion med negativa tal?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mustafa Cihangir; [2023]
    Nyckelord :Negativa tal; minustecken; matematik i vardagsliv.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur elever i grundskolan förstår och hanterar negativa tal i matematik. En fenomenografisk metod användes för att samla in både kvantitativa och kvalitativa data från elever i årskurs 9. LÄS MER

  3. 8. Stöd i läromedel för utveckling av skriftliga räknemetoder i subtraktion : En läromedelsanalys för årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Sköld; Linda Sköld; [2023]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; subtraktion; läromedel; lärarhandledning; elevbok;

    Sammanfattning : De nationella provens resultat för årskurs 3 visar att elever återkommande har svårigheter i skriftliga räknemetoder i subtraktion, som är en del av kunskapskraven. Samtidigt visar forskning att matematikundervisning i Sverige till stor del är läromedelsstyrd. LÄS MER

  4. 9. Likhetstecknets framställning i digitalaläromedel : En läromedelsanalys om hur likhetstecknet framställs i tre digitala matematikläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Claesson; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecken; digitala läromedel; relationell förståelse;  operationell förståelse;

    Sammanfattning : Det har visat sig att många elever missuppfattar likhetstecknets innebörd, och att de saknar en djupare förståelse för att likhetstecknet symboliserar relationen mellan två uttryck, eller mellan två tal. Tidigare studier har visat att orsaken bakom denna missuppfattning baseras på de kontexter där eleverna möter likhetstecknet. LÄS MER

  5. 10. Deep neural networks for food waste analysis and classification : Subtraction-based methods for the case of data scarcity

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Signaler och system

    Författare :David Brunell; [2022]
    Nyckelord :Siamese network; convolutional neural network;

    Sammanfattning : Machine learning generally requires large amounts of data, however data is often limited. On the whole the amount of data needed grows with the complexity of the problem to be solved. Utilising transfer learning, data augmentation and problem reduction, acceptable performance can be achieved with limited data for a multitude of tasks. LÄS MER