Sökning: "subtraktionsuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet subtraktionsuppgifter.

  1. 1. En litteraturöversikt om strategi- och metodval i subtraktion i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Nyberg; Katja Örberg Huss; [2023]
    Nyckelord :Subtraktion; strategival; metodval; elever i de tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Subtraktion är det räknesätt som elever i de tidiga skolåren ofta har mest problem med. Subtraktion är mer komplext jämfört med addition då det bland annat finns olika sätt att se en subtraktiv uppgift på. LÄS MER

  2. 2. Tallinjen i de tidiga skolåren : En litteraturstudie om tallinjen som modell i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Jonsson; Denise Stendahl; [2023]
    Nyckelord :Tallinje; tomma tallinjen; matematik; taluppfattning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Tallinjen är ett didaktiskt redskap och kan ses som en mental modell av tal, som kan hjälpa elever att utveckla en god taluppfattning. Taluppfattning är grundläggande för att elever ska utveckla kunskaper inom ämnet matematik och tallinjen är en modell som kan hjälpa eleverna att utveckla en god taluppfattning. LÄS MER

  3. 3. Hur gör lärare för att skapa förståelse för tals relationer? : − En observationsstudie om lärares undervisning om tals additiva del-helhetsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sophie Texén; [2021]
    Nyckelord :Del-helhetsrelationer; addition och subtraktion; undervisning; mediering;

    Sammanfattning : En viktig grund för elever att lösa addition- och subtraktionsuppgifter är att tillägna sig tals additiva del-helhets relationer. Genom att se delar och helheten och förstå relationen dem emellan underlättar det för elever att lösa additions- och subtraktionsuppgifter på ett framgångsrikts sätt. LÄS MER

  4. 4. Subtraktion och kommunikation i läromedel för årskurs 1 : En läromedelsanalys om subtraktion och kommunikationsförmågan inom subtraktion

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sofie Tuväng Karlsson; Kawthar Kassem Mohammed; [2021]
    Nyckelord :subtraktion; kommunikationsförmåga; läromedel; semiotisk teori;

    Sammanfattning : Forskning visar att många elever har svårt för subtraktion. Denna studie undersökerhur läromedel behandlar subtraktion och kommunikationsförmågan inomsubtraktion. Vi har gjort en läromedelsanalys av räkneböcker för årskurs 1, Singma1B och Favorit matematik 1B. LÄS MER

  5. 5. Digitala läromedel i matematik – praxeologier inom subtraktion och dess uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Elin Nilsson; Michelle Nilsson; [2021]
    Nyckelord :digitala läromedel; grundskolans tidigare år; matematik; subtraktion; uppgiftstyper; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete består av en analys av tre digitala läromedel inom matematik för årskurs 3. Tillämpning av analoga böcker är den tradition som visats sig vara dominerande inom svensk matematikundervisning. Däremot ser forskare en ökning vad gäller digitala läromedel på marknaden. LÄS MER