Sökning: "summativ evaluation"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden summativ evaluation.

  1. 1. Meningsskapande i musikbedömning : En studie av lärares upplevelser och hur de erfar att bedömning sker i musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Eklund Larsson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; High school; Meaning creation; Phenomenology; Interviews; Bedömning; Högstadiet; Meningsskapande; Fenomenologi; Intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka musiklärares bedömningspraktiker och utvärdering av bedömande. Med en fenomenologisk utgångspunkt undersöks musiklärares uppfattningar om bedömning, hur de utvärderar bedömandet och vad de erfar som meningsfullt att bedöma. LÄS MER

  2. 2. Taluppfattning i grundsärskolan.Vad är det ett,två eller tre? : en kvalitativ studie om fem lärares beskrivningar om undervisning och bedömning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann-Christine Bengtsson; Louise Mathiasen; [2020]
    Nyckelord :Formative and summative evaluation; intellectual disabilities; learning environment; learning strategies; mathematics; methods; number senses; special education; Formativ - och summativ bedömning; grundsärskolan; interlektuell funktionsnedsättning; matematik; taluppfattning; undervisningsmetoder; undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie synliggör resultatet utifrån valda frågeställningar som utförts via fem intervjuer med fem lärare i två skolor i Sverige, som är verksamma i skolformen grundsärskolan och undervisar elever med intellektuella funktionsnedsättningar. Studien har som syfte är att synliggöra hur speciallärare och ämneslärare beskriver och bedömer taluppfattning i ämne och ämnesområde i grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av en personcentrerad och gruppbaserad egenvårdsutbildning för personer med typ 2 diabetes -Hur påverkas välbefinnande, egenvårdsförmåga och stöd för egenvård?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Fridén; Agneta Kristensson; [2019-08-08]
    Nyckelord :Omvårdnad; typ 2 diabetes; personcentrering; gruppbaserad egenvårdsutbildning; välbefinnande; egenvård; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Typ 2 diabetes är en vanligt förekommande sjukdom med framtida risker för komplikationer. Hälso- och sjukvården behöver därför utveckla effektiva metoder för att minska dessa risker. LÄS MER

  4. 4. Rekommendationssystem för sportnyheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Samuel Martin; [2018]
    Nyckelord :Rekommendationsmotorer; maskininlärning; molntjänster; relevans; användarprofilering.; Recommender systems; machine learning; cloud services; relevance; user profiling.;

    Sammanfattning : På uppdrag av sportmediakoncernen ESMG undersöker detta arbete två frågeställningar: Hur kan man utveckla och driftsätta ett rekommendationssystem för nyhetsartiklar? Vilka föroch nackdelar finns med ett eget system jämfört med tredjepartssystem? Arbetet använder Polyas fyra steg som undersökningsmetod, där de fyra stegen anpassas och appliceras på detta projekt. För att kunna besvara den första frågeställningen, skapas initialt en kravspecifikation, som ligger till grund för rekommendationssystemets funktionella och icke-funktionella krav. LÄS MER

  5. 5. ”Det var en gång…” : En kvalitativ studie om bedömning av skönlitterärt skrivande i grundskolans tidigare år.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Emelie Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Writing processes; assessment; evaluation; feedback; Skrivprocesser; bedömning; formativ; summativ;  återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge läsaren en bild av hur skrivprocessen samt bedömningsarbetet i skönlitterärt skrivande kan se ut i grundskolans yngre år. Jag vill genom tidigare forskning ta reda på hur en skrivprocess kan vara uppbyggd, vilka viktiga delar lärarna bör att ta hänsyn till i processen samt bedömningens/återkopplingens roll. LÄS MER