Sökning: "summativ examination"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden summativ examination.

  1. 1. Muntliga bedömningspraktiker i matematik : En litteraturstudie om möjligheter och utmaningar med muntliga bedömningspraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Manfred Högström; Karl Milton; [2019]
    Nyckelord :Muntlig bedömning; muntlig examination; muntliga bedömningspraktiker;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie beskriver begreppet muntlig bedömningspraktik och förklarar de möjliga positiva och negativa konsekvenser som kan uppstå vid genomförande av en muntlig bedömningspraktik i matematikklassrummet. Syftet med litteraturöversikten är att ge en inblick i hur lärare kan utöka sin bedömningsarsenal för att öka kvaliteten på bedömningen. LÄS MER

  2. 2. Lärarens kunskapsmål och elevernas resultat

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jörgen Davidsson; [2009]
    Nyckelord :kunskapsmål; summativ bedömning; formativ bedömning; bedömning; målstyrning; rapportskrivning; examination; andra världskriget;

    Sammanfattning : Abstrakt Vid varje arbetsområde på högstadieskolan skall läraren presentera olika kunskapsmål som eleven skall nå upp till i slutet av arbetsområdet. Denna uppsats behandlar just detta ämne med inriktning på fyra elever i klass nio kring arbetsområdet andra världskriget. LÄS MER

  3. 3. Att dömas eller bedömas

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Tohmas Ax; Lars Sjöström; [2008]
    Nyckelord :summativ examination; formativ examination; constructive alignment; high stake; low stake; konvergent; divergent;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka försvarsmaktlärares uppfattning om relationen mellan kursernas examinationsform och faktorer som har med de studerandes lärande att göra. Studien hade dessutom som syfte att undersöka om det finns några betydande skillnader i uppfattning mellan skolor med olika karaktär i form av generalist- eller specialistinriktning på utbildningen. LÄS MER

  4. 4. Märks lärares kunskapssyn i bedömningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Roger Eklund; Anna Hallberg; [2007]
    Nyckelord :bedömning; kunskapssyn; matematik; formativ; summativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan några lärares bedömning och olika pedagogiska grundteoriers kunskapssyn samt hur de tillsammans med lärarens egen kunskapssyn påverkar bedömningen. Utifrån uttalanden från 5 stycken utvalda lärare, tillsammans med den litteratur som vi läst har vi försökt att hitta samband. LÄS MER

  5. 5. Självvärdering av en undervisningsprocess - Insikter, lärdomar och fallgropar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulrika Larsson; [2007]
    Nyckelord :begreppsförståelse; formativ bedömning; självvärdering; summativ bedömning; undervisning; utvärdering;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att utröna huruvida en självvärdering av min egen undervisning kan utföras. Detta sker utifrån tre metodologiska ansatser, begreppsförståelse, utvärdering och bedömning samt självvärdering. LÄS MER