Sökning: "summative grading"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden summative grading.

  1. 1. Assessing EFL student writing in a Swedish context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fredrik Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Assessment; summative assessment; validity; reliability; criterion-referenced grading system; equivalence; assessment criteria; Bedömning; summativ bedömning; validitet; reliabilitet; mål-relaterat betygsystem; likvärdighet; bedömningskriterier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the validity and reliability of summative assessment of EFL student writing in a Swedish context. Three teachers have assessed the same four student essays from the English 6 course in Swedish upper secondary school. LÄS MER

  2. 2. Bedömning i musikämnet : Fyra musiklärares erfarenheter av bedömning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Daniel Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; sambedömning; ramfaktorer; musikundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to learn what music teachers has to say about assessment. To find out what kind of tools and methods music teachers use when it comes to assessment and grading. Both summative assessment and formative. Also, to understand more about what tools they choose according to the difficulties they face when teaching. LÄS MER

  3. 3. Kan man få A i musik genom att spela Blinka lilla stjärna?! : Bedömning och betygssättning av enkla melodier är den likvärdig?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Niclas Johansson; [2022]
    Nyckelord :Music education; assessment; grading; equivalent assessment; junior high school; Musikundervisning; bedömning; betygsättning; likvärdig bedömning; grundskola; åk 9;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva variationen i hur musiklärare tolkar kunskapskrav i sin bedömning. Fokus ligger på hur de bedömer kraven på tajming i enkla melodier. Mitt mål var att undersöka om bedömningarna var likvärdiga, eller om inte vad som skilde bedömningarna åt. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på utmaningar inom betyg och bedömning i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokus på formativ bedömning och dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jacob Fornander Marchesini; [2022]
    Nyckelord :idrott och hälsa; bedömning; utmaningar; dokumentation;

    Sammanfattning : Studien syftade till att få en inblick i vilka utmaningar som lärare i idrott och hälsa anser finns när det kommer till betyg och bedömning. Frågeställningarna var hur lärare beskriver aspekter av formativ- och summativ bedömning i sin undervisning, hur lärare beskriver olika utmaningar vid betyg och bedömning och hur lärare resonerar kring dokumentation. LÄS MER

  5. 5. "Betyget är en symbol. Bedömningen är substansen bakom symbolen." : En studie om fyra gymnasielärares syn på ämnet samhällskunskap samt på bedömning och betygssättning i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Kalle Forsgren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to examine teachers reasoning about assessment and grades in the subject social studies in upper secondary school. Furthermore, the study aims to examine what subject view the teachers express and whether a coherence can be seen in the teacher’s statements. LÄS MER