Sökning: "superintendent"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet superintendent.

  1. 1. "Mina beslut måste göra skillnad för barnen" : Livsberättelser om skolchefers yrkesresor och yrkesidentiteter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Amelie Lundén; Jessica Näsström; [2024]
    Nyckelord :school superintendent; professional identity; life story; narrative theory; skolchef; yrkesidentitet; livsberättelser; narrativ teori;

    Sammanfattning : Rollen som skolchef i Sverige idag innebär ett ansvar för att alla styrdokument förutbildningen följs. Det finns dock inga lagstadgade erfarenhetskrav för skolchefer.Huvudmannen för utbildningsorganisationen bestämmer vilka erfarenheter och kunskapersom skolchefen behöver. LÄS MER

  2. 2. Skolchefens makt och inflytande

    Master-uppsats,

    Författare :Maria Weståker; [2023]
    Nyckelord :superintendent; schoolboard; educational leadership; school management; Foucault; power and influence; skolchef; huvudman; skolstyrelse; styrning; Foucault; makt och inflytande;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study is to investigate the perceived power and influence of superintendents in relation to their state-appointed role in the Education Act, and the autonomy it provides. This qualitative study uses Foucault’s analysis of power as its theoretical framework. LÄS MER

  3. 3. Educational superintendents' perspectives of a national networking project on school segregation in Sweden : Lessons to be learned?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Nilsson Brodén; [2023]
    Nyckelord :Superintendent; school superintendent; school segregation; educational leadership; educational equity; professional development; governance; networks;

    Sammanfattning : World-wide, countries struggle with providing equitable education to all children, where the socioeconomic (SES) background of the students does not affect their educational attainment and achievement. School segregation has been shown in previous research to exacerbate the influence of family background on educational achievement and attainment. LÄS MER

  4. 4. Skolchefens avsikter att förbättra fritidshemmets undervisning : - Den dimensionella modellen prövas för analys av huvudmannaplaner

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Carina Mokvist Koutakis; [2022]
    Nyckelord :Leisure-time Centre LtC ; Superintendent; Systematic quality Development Work; Schoolboard; Plan; the Dimensional model; School Improvement; System Theory; Fritidshem; skolchef; systematiskt kvalitetsarbete; huvudman; plan; dimensionella modellen; skolförbättring; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien i föreliggande uppsats är att pröva hur dimensionella modellen kan bedöma de avsikter skolchefen formulerar för att förbättra fritidshemmets undervisning, för att, i ett nästa steg, bidra i det systematiska kvalitetsarbetet.  Frågeställningen undersöker på vilket sätt den dimensionella modellens kvalitativa bedömningskriterier kan bidra, dels med kvalitativa bedömningar av skolchefens avsikter att förbättra fritidshemmets undervisning, dels fungera som underlag att generera formativa frågor för kommande systematiska kvalitetsarbete. LÄS MER

  5. 5. Hur kommunicerar rektorer och verksamhetschef? : En kvalitativ studie om hur rektorer och verksamhetschef kommunicerar i den kommunala ledningsgruppen för rektorer

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Andersson; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; communication; principal’s group; superintendents; municipality;

    Sammanfattning : This study aims to examine how principals and superintendents communicate in their management team and is based on the two questions 1) How does communication take place in the principal’s group based on the aspects structure, culture, to each other and style? 2) What opportunities and challenges do their ways of communicating bring?  From a historical perspective, principals’ assignments have changed over time. More precise in today's Sweden, there are often one or more principals per school, unlike year 1290 when there was one principal in the country (Ullman, 1997). LÄS MER