Sökning: "supporter identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden supporter identitet.

  1. 1. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER

  2. 2. Vägen till Succé: Svenska elitfotbollsklubbar på marknadsföringsplanen : Hur mindre elitfotbollsklubbar försöker vinna hjärtan och stärka varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Adrian Larsson; Anders Hylander; [2023]
    Nyckelord :Sportmarknadsföring; Marknadsföring; Fotbollsklubbmarknadsföring; Kvalitativa intervjuer; Supporterkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Författare: Anders Hylander och Adrian Larsson Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Bakgrund: Fotboll är Sveriges nationalsport och har drygt 1,3 miljoner aktiva utövare i nästan 3000 föreningar runt om i landet (SvFF, 2023). Av dessa drygt 3000 föreningar är det ett fåtal som kan kalla sig för elitklubb, för att vara en elitklubb ska man tillhöra någon av de två högsta serierna i antingen herrfotboll eller damfotboll (SvFF, 2023). LÄS MER

  3. 3. Vilka är spelreglerna utanför plan för fotbollsklubbar, när supportrarna agerar domare? : En jämförande studie av vilka faktorer som utgör det supporterbaserade varumärkesvärdet i stads - och landsbygdsklubbar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Josefine Johansson; [2023]
    Nyckelord :Brand Equity; consumer-based brand equity CBBE ; soccer club; sport brands; branding; supporter loyalty; Varumärkeskapital; konsument baserad varumärkeskapital; fotbollsklubb; sportvarumärke; varumärkesbyggande; supporterlojalitet;

    Sammanfattning : Fotbollssupportrar återkommer till en klubbs matcher även om de senaste resultaten har varit dåliga. Referensgrupper har visat sig kunnat påverka supporterlojaliteten som vidare påverkar ett varumärkes supporterbaserade kapital. LÄS MER

  4. 4. Kriget mellan supportrar och Polismyndigheten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Ida Wahlberg; William Larsson; [2023]
    Nyckelord :Socialantropologi; supporterkultur; policyer; kollektiv identitet; Villkorstrappan.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This paper examines the relationship between Swedish football supporters and regulating policies from the police authorities. The main aim is to understand the supporters point of view regarding their role within the swedish football’s structure, and determine what makes them feel threatened by policies, as well as to shed light to the consequences from policy-application. LÄS MER

  5. 5. Eftervåldets glömda offer : - en intervjustudie medyrkesverksamma på kvinnojourerom svårigheter anhöriga till gömdakvinnor upplever

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sofie Larsson; Felicia Westman; [2022]
    Nyckelord :anhörig; våld i nära relation; skyddad identitet; mäns våld mot kvinnor; gömda kvinnor; skyddade personuppgifter; eftervåld; kvinnojour; socialt arbete; informellt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vilka svårigheter anhöriga vars närstående tvingas leva”gömd” möter samt vilka utvecklingsområden som finns för att stötta dessa anhöriga. Dettautifrån yrkesverksamma jourkvinnors perspektiv. LÄS MER