Sökning: "supporterskap"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet supporterskap.

  1. 1. ”Jag är egentligen emot våld” : En studie om fotbollshuliganers sociala identitet i förhållande till våld och supporterskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen; Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Natalie Lien; Sofia Skarin; [2019]
    Nyckelord :huligan; huliganism; fotbollsvåld; rivalitet; våld; supporterskap; gemenskap; social identitet; social identity theory;

    Sammanfattning : Denna uppsats hade som syfte att undersöka fotbollshuliganers upplevelse av våld och supporterskap för att få en djupare förståelse för fenomenet huliganism. Detta analyserades med hjälp av teorier om social identitet. LÄS MER

  2. 2. När uppstod det globala supporterskapet? : Och vad har det med radio att göra?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Rutger Brattström; [2019]
    Nyckelord :Supporterskap; sport; media; baseboll; radio; åskådare.;

    Sammanfattning : Denna uppsats visar hur vissa klubbägare i Major League Baseball började se det geografiskt obundna supporterskapet som en lukrativ möjlighet i 30-talets USA vilket indikerar att denna form av supporterskap växte fram under decenniet. Detta tycks främst ha varit en effekt av att matcherna direktsändes på radio, men idéen om att publiken kunde vara emotionellt investerat kan vara något som klubbägarna fick från det supporterskap som fanns inom college-fotbollen. LÄS MER

  3. 3. ”I med- och motgång” : En studie om att vara en hängiven och engagerad idrottssupporter

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Alexander Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Supporterskap; emotionell energi; gemenskap; engagemang; interaktionsritualer;

    Sammanfattning : Supporterskap och läktarkultur inom idrott är något som tillför både energi till spelare men även en bidragande faktor till hur stämningen är under en match för övriga åskådare. Med hjälp av sång och banderoller förgylls således inramningen på arenan. LÄS MER

  4. 4. "Vi är överallt" : En diskursanalys av relationen mellan AIK och dess supportrar på sociala medier

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felix Pettersson; [2018]
    Nyckelord :AIK; discourse analysis; fandom; supporter; myth; nodal point; communication; football; diskursanalys; AIK; supporterskap; myt; nodalpunkt; kommunikation; fotboll;

    Sammanfattning : Title: “We are everywhere” – an analysis of the discourse surrounding AIK football club on social media   The purpose of this study is to discern what the discourse surrounding Swedish football club Allmänna Idrottsklubben (AIK) and its fans look like on the social media platforms Facebook, Twitter, and Instagram. This is done by examining every post by AIK on these platforms and the fan response to each post. LÄS MER

  5. 5. Den gode supportern : En kvalitativ studie om hur supportrar till IFK Göteborg ser på sin kommunikativa roll.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emma Larsson; Hanna Samuelsson; [2018]
    Nyckelord :Supporter; kriskommunikation; kris; identitet; fotboll;

    Sammanfattning : Supportrar är en stor del av en fotbollsklubb, men de är lite av en gråzon. Även fast det inte finns en ekonomisk vinning i engagemanget finns det fortfarande motivation att vara där för klubben. LÄS MER