Sökning: "supportive interventions"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden supportive interventions.

  1. 1. Transformerande ledarskap inom junior ishockey : Effekter av en intervention i behovsstödjande ledarskap mot junior ishockeyspelare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Victor Nordkvist; Simon Norlander; [2024]
    Nyckelord :Transformerande ledarskap; ledarskap; lagidrott; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med studien var att undersöka spelares uppfattning om deras ledares ledarskap inom SDT och framför allt om interpersonella beteenden, som är områden som ligger till grund för en behovsstödjande lärandemiljö och ett transformativt ledarskap och ifall deras uppfattning förändrades efter en intervention. De sex frågeställningar som var centrala för studien var: Kan en intervention inom transformativt ledarskap riktat mot tränare, förändra spelarnas uppfattning om deras tränares ledarskap inom 1) autonomistödjande (AS), 2) kompetensstödjande (KS), 3) tillhörighet (T), 4) autonomimotverkande (AM), 5) kompetensmotverkande (KM) och 6) tillhörighetmotverkande (TM)?  Metod: Metoden som vi använde oss av var en kvantitativ enkät samt ett utbildningstillfälle (intervention) med tränare. LÄS MER

  2. 2. En kartläggning av arbetsterapeutens arbete med vuxna som lever med övervikt eller obesitas

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Elina Storm; Linn Stenberg; [2024]
    Nyckelord :arbetsterapi; obesitas; vuxna; övervikt; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och obesitas är ett växande problem i samhället och anses vara ett folkhälsoproblem. Över hälften av Sveriges befolkning lever idag med övervikt eller obesitas. Arbetsterapeutens roll är att stödja individer i förändringsarbete för att främja hälsa och möjlighet till deltagande i meningsfulla aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Bridging Nature and Care : nurturing Individuals with Dementia in a Residential Care Facility in Denmark

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Mia Therese Trnka; [2024]
    Nyckelord :quality Evaluation Tool; nature-based care culture; principal Model of Four Zones of Contact with the Outdoors; nature-based dementia care; key-players in nature-based care cultures; healthcare professionals; supporting environments in residential care facilities; nature-based interventions;

    Sammanfattning : The global demographic shift towards an aging population, with a projected 22% of the world over 60 by 2050, presents a significant challenge because of the soaring rates of dementia, carrying profound economic, political, and social consequences. Research emphasizes the potential of naturebased interventions in improving the well-being of individuals with dementia. LÄS MER

  4. 4. Willingness to Communicate in EFL Classrooms: A Qualitative Study on the Perspectives of Upper Secondary Students in Sweden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Jasmine Mohamed; [2023-10-17]
    Nyckelord :English; Willingness to Communicate; WTC; Student; Learner; EFL;

    Sammanfattning : This qualitative research paper aims to investigate the EFL learner perspective on WTC and which factors influence their WTC. Additionally, another aim is to investigate if there is a difference in WTC between English and Swedish for the learners and what causes it. LÄS MER

  5. 5. Resilience-building interventions in A refugee camp : A qualitative study  on the circumstances and interventions that promotes children's mental well-being in the context of a refugee camp

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ahmadullah Hakimy; [2023]
    Nyckelord :Refugee Children; refugee Camp; Al Zaatari refugee camp; Resilience-building interventions; Jordan;

    Sammanfattning : Abstract      Refugee children living in refugee camps are a vulnerable population at a high risk of developing mental health problems, behavioural issues, and being exposed to violence or trauma. However, not all children that experience these stressors of displacement develop negative outcomes. LÄS MER