Sökning: "surfplatta i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden surfplatta i undervisningen.

  1. 1. Surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan; positivt eller negativt? : En kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Myhré Herelius; Sara Svedberg; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; digital kompetens; surfplatta; undervisning; kvantitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan och hur förskollärare beskriver att den används i utbildningen, samt att kritiskt diskutera konsekvenserna av surfplattan i förskolan. Studien har en kvantitativ ansats och har med hjälp av en webbenkät samlat in data. LÄS MER

  2. 2. Lärande och undervisning med surfplattan i fokus : En studie om barns och förskollärares digitala färdigheter och kompetensbehov i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Marina Hellberg; [2020]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; förskola; surfplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har en kvalitativ ansats och tar som utgångspunkt ett sociokulturellt perspektiv. Syftet med denna studie är att beskriva och diskutera förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg, med särskilt fokus på surfplattan i undervisningen, samt deras syn på och arbete med barns lärande och digitala kompetenser i förskolans pedagogiska verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning : en studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lisa Söderlund; Hanna Kenny; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gymnasiesärskola; kunskap; lärande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I vårt informations- och kommunikationssamhälle utvecklas tekniken ständigt. För elever med intellektuell funktionsnedsättning kan digitala verktyg vara användbara för att kunna ta en aktiv del i samhället. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning : en studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Hanna Kenny; Lisa Söderlund; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gymnasiesärskola; kunskap; lärande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I vårt informations- och kommunikationssamhälle utvecklas tekniken ständigt. För elever med intellektuell funktionsnedsättning kan digitala verktyg vara användbara för att kunna ta en aktiv del i samhället. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktygs roll för elevers skrivande av ut-texter : En litteraturstudie om digitala verktyg i förhållande till elevers stavning, redigering och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kajsa Nyberg; Jennifer Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Digital writing; handwriting; editability; spelling; middle school; motivation; writers.; Digitalt skrivande; skrivande för hand; textredigering; rättstavning; mellanstadiet; motivation; skribenter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur skrivande med digitala verktyg som en dator eller surfplatta, påverkar elevers skrivande av ut-texter. Studien består av tre teman: a) stavning b) redigering och c) motivation och utifrån dessa presenteras och diskuteras forskning om det digitala skrivandet. LÄS MER