Sökning: "survey study Högskolan Dalarna"

Visar resultat 1 - 5 av 243 uppsatser innehållade orden survey study Högskolan Dalarna.

  1. 1. ChatGPT: Aplicación y percepción de suuso en el aula de español como lengua moderna : Un estudio sobre la producción escrita en la escuela básica en Suecia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Fredholm; [2024]
    Nyckelord :Inteligencia artificial; ChatGPT; digitalización; herramientas digitales; escritura;

    Sammanfattning : In this study we try to identify the perceptions and possible areas of use towards ChatGPT in teaching Spanish in compulsory schools in Sweden. The data has been obtained from the responses to two surveys of 6 teachers and 69 students of Spanish, combined with the results of a classroom task focusing on the writing skill with and without ChatGPT as a tool. LÄS MER

  2. 2. Musiken, skapandet och den artificiella intelligensen : Musikers föreställningar och uppfattningar om AI-genererad musik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Eli Contassot; [2024]
    Nyckelord :artificial intelligence; music creation; attitudes; narrative;

    Sammanfattning : The aim of this study was to contribute to an increased understanding of how the rapid development in AI technology affects the attitude of musicians and music practitioners towards AI aids in the musical field. The study was designed as a multiple case study in which, firstly, seven musicians were interviewed about the study's areas of interest, secondly, a high school class on a music program was asked through a survey. LÄS MER

  3. 3. A Nation's History as Part of its History Education : A current comparative study of Scottish and Swedish secondary school teachers' perception of history, and curricula

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Robin Nordlund MacDougall; [2024]
    Nyckelord :Scotland; Sweden; Curricula; Teachers perceptions; Historical identity;

    Sammanfattning : This master's thesis explores the perceptions of the Short 20th Century history among high school teachers in Sweden and Scotland, focusing on how their perceptions fit within their own country's curricula's view on the same historic period. The study comprises two parts: an analysis of national history curricula and a survey of history teachers in both countries. LÄS MER

  4. 4. Utforskning av styrkor och svagheter med par-, mobb- och soloprogrammering inom nyutveckling och förvaltning : En fallstudie på Trafikverket

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Simon Kvarnström; Jesse Vähäjylkkä; [2024]
    Nyckelord :Pair programming; Mob programming; Solo programming; Parprogrammering; Mobbprogrammering; Soloprogrammering;

    Sammanfattning : Bakgrund Parprogrammering och mobbprogrammering är samarbetsinriktade programutvecklingstekniker där utvecklare arbetar tillsammans för att lösa problem. Fördelarna inkluderar förbättrad kodförståelse, minskad defektfrekvens och kunskapsöverföring. Mobbprogrammering involverar en hel grupp av programmerare som samarbetar med samma kod. LÄS MER

  5. 5. Mobiliserar riksdagsvalet och Europaparlamentsvalet samma väljare? : En kvantitativ undersökning kring vilka faktorer som påverkar valdeltagandet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Joakim Lilliehöök; Sanna Skog; [2024]
    Nyckelord :Political participation; voter turnout; EP election; parliamentary elections; Politiskt deltagande; valdeltagande; EP-val; riksdagsval;

    Sammanfattning : Valdeltagandet i EP-valet har historiskt sett varit betydligt lägre än valdeltagandet vid nationella val, både för medborgare i Europeiska unionen som hos de svenska medborgarna. I denna undersökning tittar vi närmare på de faktorer som potentiellt påverkar huruvida man deltar eller ej. LÄS MER