Sökning: "susanne bergström"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden susanne bergström.

  1. 1. Förmåga att se och tolka tidiga tecken på autism hos barn i åldern 0-5 år: barnhälsovårdssjuksköterskans upplevelse av kunskap kring autismspektrumtillstånd

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Susanne Petersson; Jill Bergström; [2022]
    Nyckelord :Autism; Autismspektrumtillstånd; barnhälsovårdssjuksköterska; barnhälsovård; barn; M-CHAT; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autism är ett tillstånd som yttrar sig genom bland annat svårigheter med det sociala samspelet, kommunikation och att tolka sin omgivning och tecken på autism är ofta tydliga redan under de första levnadsåren. Tidig diagnos och tidiga interventioner kan ge bättre förutsättningar för barnet att möta de svårigheter som diagnosen innebär. LÄS MER

  2. 2. "Det som funkar ena dagen kanske inte funkar om en vecka" : En kvalitativ intervjustudie i grundsärskolan om lärares arbete med bedömningsstödet Gilla matematik samt den obligatoriska delen som rör talupfattning och tals användning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Westberg; Susanne Ranvik Bergström; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömningsstöd; samsyn; matematik; intellektuell funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : Elevernas kunskapsutveckling ska utvärderas i relation till kunskapskraven i grundsärskolans läroplan där specialpedagogisk kompetens är en viktig del i lärarens arbete i att bedöma och skapa förutsättningar för varje enskild elevs lärande. Vid vårt arbete i grundsärskolan har vi uppfattat att lärares arbete med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd Gilla matematik skiljer sig åt mellan skolor. LÄS MER

  3. 3. ”Könet sitter mellan benen och genus i huvudet” : En intervjustudie om förskollärares förhållningsätt och arbete kring genusmedvetenhet i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Bergström; Susanne Carlsson; [2020]
    Nyckelord :genus; genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv; förhållningsätt; förskola och förskoleklass; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare verksamma i förskola och förskoleklass upplever sin genusmedvetenhet samt hur de säger att de konkretiserar arbetet i verksamheten. Studien syftar även till att undersöka vilka likheter och skillnader som finns representerade i de två olika verksamheterna vad gäller genusmedvetenhet. LÄS MER

  4. 4. L'influence des méthodes didactiques sur la production orale en FLE : Comment les enseignants de français font parler les élèves

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Susanne Bergström; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :   Abstract The purpose of this study is to examine the influence of didactic methods on oral production in French as a foreign language. This is done by studying how three French teachers in Sweden use different didactic methods to encourage secondary school students to speak French. LÄS MER

  5. 5. Platsbaserat friluftsliv i skolan : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsa och deras uppfattning om platsbaserat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ellinor Schärman; Susanne Bergström; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter som finns för lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att bedriva friluftsliv i skolans närmiljö utifrån deras uppfattning om platsens pedagogiska potential. Studiens frågeställningar är Vilka uppfattningar har lärare i idrott och hälsa på gymnasiet om platsens betydelse för undervisning i friluftsliv? Hur bedriver lärare i idrott och hälsa på gymnasiet friluftsliv i skolans närmiljö? På vilket sätt anser lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att platsen kan vara en möjlighet eller en begränsning för undervisning i friluftsliv? Metod Studien baseras på kvalitativa semistrukturerade intervjuer för en djupare förståelse av respondenternas uppfattningar. LÄS MER