Sökning: "sustainability transparency"

Visar resultat 1 - 5 av 234 uppsatser innehållade orden sustainability transparency.

  1. 1. Blockchain, the New Driver in the Automotive Global Supply Chains? - A multiple case study of the blockchain implementation barriers in the automotive industry

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Josefin Dahlbäck; Ida Söderlund; [2020-06-25]
    Nyckelord :MNCs; Global Supply Chains; Governance; Blockchain Technology; Transparency; Technology Implementation; Sustainability; Automotive Industry;

    Sammanfattning : MSc in International Business and Trade.... LÄS MER

  2. 2. We've Got Nothing to Hide - A qualitative study of how corporate identity influence Swedish fashion companies’ commitment to supply chain transparency as a way to compete

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Isabelle Båth; John Ekberg; [2020-06-23]
    Nyckelord :Transparency; Supply chain transparency; Corporate identity; Rationales for transparency; Fashion industry; Sustainability;

    Sammanfattning : MSc in Marketing and Consumption.... LÄS MER

  3. 3. Kravet på att hållbarhetsrapportera och dess påverkan på företags kreditvärdighet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Ström; Filip Lundin; [2020-05-05]
    Nyckelord :Hållbarhet; ESG; kreditvärdighet; Direktiv 2014 95 EU;

    Sammanfattning : The European Union’s directive on mandatory sustainability reporting was implemented for the fiscal year of 2017. The directive implies that companies must present common principles and governance models that describe their strategic choices linked to sustainability. LÄS MER

  4. 4. Marknadsfört hållbarhetsarbete : En studie om konsumenters attityder till marknadsfört hållbarhetsarbete från svenska modeföretag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sofia Ulverås; Maya Johnsson Rahm; Elise Hedman; [2020]
    Nyckelord :Sustainability communication; transparency; attitudes; buying intentions; Hållbarhetskommunikation; transparens; attityder; köpintentioner;

    Sammanfattning : Konsumenter idag visar stort intresse för hållbarhet, vilket blir en allt viktigare fråga i dagens modeindustri. Hur modeföretag på den svenska marknaden väljer att marknadsföra och kommunicera sitt hållbarhetsarbete har stor inverkan på konsumenters attityder och köpintentioner. LÄS MER

  5. 5. Argumentativ CSR-kommunikation. : En studie om hur svenska modeföretag legitimerar sin outsourcade produktion.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lovisa Cesar; Hanna Darius; Rebecca Fors; [2020]
    Nyckelord :Fashion industry; Outsourcing; CSR-communication; Sustainability report; Transparency; Legitimacy theory; Argumentation techniques; Discourse analysis; Modebranschen; Outsourcing; CSR-kommunikation; Hållbarhetsredovisning; Transparens; Legitimitetsteori; Argumentationstekniker; Diskursanalys !;

    Sammanfattning : Modebranschen präglas av ett ständigt sökande efter billigast möjliga arbetskraft. Som en konsekvens väljer företag som opererar inom denna sektor vanligen att outsourca sin produktionsfunktion till en tredje part bortom hemmamarknaden. Ett sådant beslut kan vidare ge upphov till en komplex försörjningskedja. LÄS MER