Sökning: "sustainable cooperations"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden sustainable cooperations.

  1. 1. Nordisk odling av tång: Möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om hur aktörer inom tångbranschen i Norden ser på möjligheter och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Nora Jägenstedt; Laura Löhning von Matérn; Frida Pesu Vikström; [2023]
    Nyckelord :Kelp; kelp farming; sustainability; possibilities; challenges; Tång; tångodling; hållbarhet; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur aktörer inom tångbranschen i Norden ser på möjligheter och utmaningar i industrin. För att genomföra studien användes kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Fem personer intervjuades, alla kopplade till tångindustrin i Norden. LÄS MER

  2. 2. Ecovillages as Destinations : Potential of Educational Tourism for Coping with Climate-Anxiety

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Lena Rothe; [2021]
    Nyckelord :ecovillage; climate anxiety; educational tourism; student mental health service; coping; mental health; tourism; eco anxiety; higher education; education for sustainable development; climate change; study visit; community; the work that reconnects; deep ecology;

    Sammanfattning : Climate-anxiety is a growing mental health issue among the public and particularly among students in sustainability-related studies in Higher Education Institutions (HEI). As education on climate change in HEI overly relies on cognitive learning, students are not able to address their emotions and potential worries about climate change adequately. LÄS MER

  3. 3. Plussummespela hela vägen till hållbar utveckling – En studie om ”Europas grönaste stad” : Hur Internationella samarbeten driver hållbar utveckling framåt i staden. 

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studier; Högskolan i Jönköping/Hållbar utveckling & naturvetenskapens didaktik

    Författare :Simon Butros; Tim Lager; [2018]
    Nyckelord :Sustainable Development; Environment; Ecology; International Cooperation; Cooperation; Växjö; Sweden; Positive–Sum Game; Win–Win; Hållbar Utveckling; Miljö; Ekologi; Internationella samarbeten; Samarbeten; Växjö; Sverige; Plussummespel; Win–Win;

    Sammanfattning : The environmental threat is a stressing concern which must be addressed immediately. The urbanization has been growing in a rapid pace the past years. Today, more than 50 percent of the world’s population lives in cities, and the forecast tells us that it will increase to 70 percent in 2050. LÄS MER

  4. 4. Delningsekonomi ur ett hållbarhetsperspektiv : Analys av hur de delningsekonomiska organisationerna Uber och Bilpoolarna uppfyller Elinor Ostroms principer för samarbete över allmänna resurser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Bellgran; [2017]
    Nyckelord :sharing economy; sustainability; sustainable cooperations; Elinor Ostrom; rational choice; Uber; Bilpoolarna; resource distribution; delningsekonomi; resursdistribution; hållbarhet; hållbara samarbeten; Elinor Ostrom; Uber; Bilpoolarna; rational choice;

    Sammanfattning : This thesis examines whether two sharing economy organisations, Uber and Bilpoolarna, can be characterized by Elinor Ostrom’s principles for cooperation of common goods or not. The idea for the research question came from the global difficulties with the decision-making regarding the climate issue and Elinor Ostroms studies about the possibility to create sustainable cooperations regarding the distribution of common goods. LÄS MER

  5. 5. Samarbetet mellan leverantör och dagligvaruhandel vid tillverkning av EMV : en studie av EMV på den svenska mejerimarknaden

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Annika Svennung; [2008]
    Nyckelord :egna märkesvaror; mejeri; dagligvaruhandel; kontrakt;

    Sammanfattning : Dagligvaruhandeln befinner sig i en hård konkurrenssituation. Det gäller att locka konsumenter till kedjornas butiker, och framförallt få dem att bli trogna kunder. Detta har lett till att livsmedelskedjorna antagit ett antal strategier för att stärka konkurrensförmågan. En av dessa är EMV, Egna Märkesvaror. LÄS MER