Sökning: "sustainable fashion"

Visar resultat 21 - 25 av 516 uppsatser innehållade orden sustainable fashion.

  1. 21. Kan fast fashion bli hållbart? : en studie om samhällsstrukturers påverkan på omställningen mot en hållbar klädindustri

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Kivelä; Linnéa Thoresson; [2023]
    Nyckelord :Klädindustri; hållbar utveckling; cirkulära affärsmodeller; intressenter; strukturer; Clothing industry; sustainable development; circular business models; stakeholders; structures;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av de produktionsgrenar som orsakar störst utsläpp och föroreningar i världen, vilket påverkar såväl de miljömässiga som sociala aspekterna. Omställningen inom denna bransch är därmed viktig för att framtida generationer och naturen inte ska behöva betala för den överkonsumtion som sker i världen idag. LÄS MER

  2. 22. Incentive Systems Related to Sustainability - Are They Efficiently Structured within Nordic Fast Fashion? : Investigating the current design and efficiency of incentive systems at nordic fast fashion businesses and their potential contribution to enhanced sustainability work

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Marcus Nilsson; Samuel Andersson; [2023]
    Nyckelord :Incentive system; Fast fashion; Sustainability; Motivation; Management Control;

    Sammanfattning : Title: Incentive Systems Related to Sustainability - Are They Efficiently Structured within Nordic Fast Fashion? Problematization: Incentive systems play an important role in guiding and motivating employees towards the goals regarding sustainability for business. The problem that this thesis investigates is that the incentive systems of nordic fast fashion businesses might not be efficiently structured to contribute to the sustainability work. LÄS MER

  3. 23. Hållbarhetskommunikation : Hållbarhet som del i influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Felicia Bodin; Hanna Larsson; Josefine Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Marketing communication; sustainability communication; influencer marketing; sustainability; Marknadskommunikation; hållbarhetskommunikation; influencer marketing; hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbarhet och hållbar konsumtion får allt större uppmärksamhet samtidigt som influencer marketing blivit en framgångsrik marknadsföringskanal till en ökad försäljning för företag. Studiens syfte är därmed att undersöka modeföretags hållbarhetskommunikation genom influencer marketing, samt kartlägga om kommunikationen stämmer överens med företagens hållbarhetsrapporter. LÄS MER

  4. 24. Från avfall till resurs : Hinder och möjligheter för uppskalning av cirkulära affärsmodeller i klädindustrin

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Dyrke; Jennica Hedman; [2023]
    Nyckelord :Circular business model; resource management; clothing industry; scalability; Cirkulär affärsmodell; resurshantering; klädindustrin; skalbarhet;

    Sammanfattning : Titel: Från avfall till resurs: Hinder och möjligheter för uppskalning av cirkulära affärsmodeller i klädindustrin Bakgrund: Dagens resursutnyttjande är inte hållbart och det ökade fokuset kring cirkulära lösningar uppmanar till både behov och intresse för förändring. Dessa anpassningar handlar bland annat om att övergå från en linjär till en cirkulär affärsmodell för att göra bättre nyttjande våra resurser. LÄS MER

  5. 25. Employee Withdrawal Behaviors in the Swedish Fast Fashion Industry : Exploring the Impact of Organization’s Strategic Responses to CSR

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnea Klevenstedt; Matilda Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Organizational commitment; affective commitment; withdrawal behaviors; cynicism; strategic responses to institutional pressures; CSR; fast fashion industry;

    Sammanfattning : Research shows that strong CSR practices have a positive impact on organizational commitment which is crucial when employees are faced with negative events in the organization. Therefore, it is crucial for organizations to adopt CSR practices to retain engaged employees as they are less likely to engage in behaviors disadvantageous to the organization when negative events occur. LÄS MER