Sökning: "sustainable teaching in physics"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sustainable teaching in physics.

  1. 1. Lärande för hållbar utveckling : Syn på hållbar utveckling i teknik och fysik undervisningen i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Abir Hanna; Raghda Alsabie; [2023]
    Nyckelord :teaching for sustainable development; teaching traditions; fact-based; normative; pluralistic; critical thinking.; undervisning för hållbar utveckling; undervisningstraditioner; faktabaserad; normativ; pluralistisk; kritiskt tänkande.;

    Sammanfattning : I denna undersökning har sju lärare som undervisar i teknik- och fysikämnena i årskurs 7-9 intervjuats i syfte att undersöka deras syn på lärande för hållbar utveckling inom sina ämnen. Frågorna som ställts i uppsatsen har haft för avsikt att ge insikt om vilka faktorer som påverkar hur hållbar utveckling implementeras i skolämnen. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling och miljöundervisningstraditioner i läromedel för kursen fysik 1 på gymnasiet : En kvalitativ innehållsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Simon Karlsson; [2022]
    Nyckelord :physics; sustainable development; teaching tradition about the environment; SSI; fysik; hållbar utveckling; miljöundervisningstraditioner; SNI;

    Sammanfattning : Vi lever i en tid av förändring med många utmaningar och komplexa problem som dagens ungdomar möts av i vardagen. Dagens ungdomar är medvetna om miljöproblemen men tycker inte de lösningar som presenteras i skolan fungerar. De känner maktlöshet och hopplöshet inför framtiden. LÄS MER

  3. 3. Fysik och hållbar utveckling i förskolan : Handlingskompetens för samhällets yngsta medborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sofie Berglund; Katarina Granqvist; [2021]
    Nyckelord :Action competence; education; physics; preschool; sustainable development.; Förskola; fysik; handlingskompetens; hållbar utveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with more knowledge about how  preschool educators experience children’s influence in relation to the preschool's curriculum goals regarding physics and sustainable development. The study method consists of two sub-studies, a questionnaire survey and an interview study. LÄS MER

  4. 4. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Peter Norrman; [2019]
    Nyckelord :energy; sustainable development; contents analysis; textbooks; physics; science studies; scientific literacy; socio-scientific issues; upper secondary school; education in physics; energi; hållbar utveckling; innehållsanalys; läroböcker; fysik; naturkunskap; scientific literacy; SNI; gymnasieskolan; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER

  5. 5. Elevers röster gällande Hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emily Hansson; [2017]
    Nyckelord :action competence; democracy; eco-racism; eco-school; education; environmental; ESD; hållbar utveckling; moralizing; pluralistisk; sustainable development;

    Sammanfattning : The concept Sustainable Development has a prominent role in today’s Swedish curricula for biology, geography, domestic science, chemistry and physics. The 20 years that education for sustainable development has been under discussion has resulted in many different interpretations of how the content takes shape when put into education. LÄS MER