Sökning: "suterräng"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet suterräng.

  1. 1. Ett projekt med två verksamheter : Potentiella möjligheter och konflikter som uppstår av att ha en förskola i ett flerbostadshus

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Villiam Dahlberg; Ella Eriksson; [2023]
    Nyckelord :: förskola; bostadshus; Täby; samspel; yteffektivt; bostadskomplement; bottenvåning.;

    Sammanfattning : I en stad som växer ökar behovet av bostäder och därmed behovet av fler samhällsnyttigaverksamheter. Med en begränsad yta för expandering och därav högre krav på yteffektiva lösningar ärett alternativ att utnyttja samma markyta för flera funktioner. I denna studie berörs hur en förskola kansamspela med ett flerbostadshus. LÄS MER

  2. 2. Havsviksskolan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Tania Tovatt; [2018]
    Nyckelord :School architecture; architecture; Stockholm; Pedagogy; Children; Building; Henriksdal; Skolabyggnad; arkitektur; pedagogik;

    Sammanfattning : Havsviksskolan tar hänsyn till omgivningen i dess placering på henriksdalstomten då den följer den befintliga statsformen och tar vid Henriksdalsalléns riktning snarare än den intilliggande motorvägen. Det höga tornet innehåller klassrum från årskurs 3 – 6 som jag har valt att placera ovanpå varandra för att kunna nyttja skolgården på bästa sätt. LÄS MER

  3. 3. Slänten : Centrum För Informellt Lärande, Sundbyberg

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Dora Kovacs; [2016]
    Nyckelord :Slänten; centrum; informellt lärande; Sundbyberg; kvarteret Kronan; skola; empiriska studier;

    Sammanfattning : Slänten är en öppen lärandemiljö vidSundbyberg Centrum.Inspirerad av Finlands utbildningssystem,strävar detta projekt efter en öppenlärandemiljö där fokuset ligger på empiriskastudier. LÄS MER

  4. 4. Kulturvalen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Zakarias Samad; [2016]
    Nyckelord :Centrum för informellt lärande; inegration; Sundbyberg; Kronan;

    Sammanfattning : Examensarbetets tema är Centrum för informellt lärande och handlar om ett kulturhus som jag har valt att kalla för Kulturvalen. Projektets fokuset ligger på inegration mellan nyanlända och boende i området. Här kan man välja aktiviteter eller skapa egna, i mötena mellan aktiviteterna sker det spontana och informella lärandet. LÄS MER

  5. 5. Förskolan - Rälset : Lek på spåret

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Wesam Tahsin Shahrestan-Jarjes; [2014]
    Nyckelord :Förskola; Tantolunden; Förskolan Rälset;

    Sammanfattning : Som kandidatarbete valde jag att skapa en förskola, som även skulle ha övriga publika funktioner integrerade. Fokus lades på själva byggnadens gestaltning samt hur den placerades på platsen för att på bästa möjliga sätt samarbeta med kontexten. LÄS MER