Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att identifiera och utreda kognitiva kognitiva funktionsnedsättningar hos elever på språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Söderberg; [2023]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kognitiva funktionshinder; skolans kompensatoriska uppdrag; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka nio sva-lärares, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter av att identifiera och utreda språkintroduktionselever med kognitiva funktionsnedsättningar, samt vilka anpassningar och stöd som erbjuds på språkintroduktion. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med under hösten 2023. LÄS MER

  2. 2. Svårigheter och utmaningar för elever med svenska som andraspråk i naturvetenskapliga ämnen : En intervjustudie med elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hazar Thieb; Hafud Al-Khazraji; [2022]
    Nyckelord :högstadieelever; utländsk bakgrund; naturvetenskapliga ämnena; utmaningar; anpassningar; andraspråk; vetenskapliga begreppen.;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om de svårigheter och utmaningar som högstadieelever med utländsk bakgrund står inför när de lär sig de naturvetenskapliga ämnena. Uppsatsen handlar även om faktorer som påverkar elevernas lärande i skolan, såsom social och ekonomisk bakgrund och elevernas ålder när de kom till Sverige. LÄS MER

  3. 3. Två lärares pedagogiska handlingar i syfte att stödjasvenska som andraspråkselever med autism i derasandraspråksinlärning : En intervjustudie i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Frida Palm; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; autism; svenska som andraspråk; språkinlärning; pedagogiskt stöd.;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuades två SVA-lärare (svenska som andraspråkslärare) somundervisade i SVA (svenska som andraspråk) och i studien lyfts deras beskrivningarav upplevelser av hur SVA-elever (svenska som andraspråkselever)andraspråksspråkinlärning påverkas av sitt autismspektrumtillstånd (AST). Dessutomundersöktes om de två SVA-lärarna ansåg att elevernas autism (AST) hade haft någoninverkan på elevernas förutsättningar att lära sig svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Svenska som sjunger och sprakar : Poesi i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tina Lövrander; [2021]
    Nyckelord :poesi; lyrik; svenska för invandrare; sfi; svenska som andraspråk; sva; vuxenutbildning; andraspråksinlärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta är en ämnesdidaktisk studie som undersöker hur lärare använder poesi i undervisningen på sfi och i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning samt vad de ser för vinster och svårigheter med det. Studien tillför ny kunskap på ett relativt outforskat område. Metoden som används bygger på grundad teori och metodtriangulering. LÄS MER

  5. 5. Litteracitetens betydelse för kommunikationen mellan skolan och hemmet : En kvalitativ studie av fyra utlandsfödda föräldrars samt fem mentorers upplevelser av kommunikationen mellan skolan och hemmet och även en datalärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ann-Charlotte Johansson-Gårdhed; [2020]
    Nyckelord :litteracitet; digitalisering; kommunikation; vardagslitteracitet; skolliteracitet; hem och skola; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Min undersökning av fyra föräldrar som har begränsad litteracitet som nu studerar på SFI A och hur de upplever att de kan ta till sig informationen från deras barns skola som skickas hem via skolväskan, mail eller via den digitala plattformen SchoolSoft, visar att samtliga föräldrar upplever att de inte kan komma åt information om studiedagar, föräldramöten, närvaro eller annan information på den digitala plattformen SchoolSoft då de inte vet hur man kommer in på den. Samtliga föräldrar uppger också att de vet hur viktig en bra skolgång är för deras barn och de känner att de inte kan bli fullt delaktiga i sina barns skolgång på grund av svårigheter att ta till sig informationen och förstå meddelanden som skickas hem till dem då de har begränsad litteracitet. LÄS MER