Sökning: "sva-lärare speciallärare"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden sva-lärare speciallärare.
1. ”Vi överlämnar en elev- inte ett resultat” : En empirisk studie om hur sva-lärare, speciallärare och specialpedagoger möter nyanlända elever på högstadiet samt vilket stöd som sätts in vid upptäckt av läs- och skrivsvårigheter.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att ge ökade kunskaper om nyanlända elever med läs- och skrivsvårigheter. Genom tio kvalitativa intervjuer med speciallärare, specialpedagoger och sva-lärare är syftet att skapa kunskap kring hur arbetet med nyanlända elever ser ut. LÄS MER
2. Utmaningar och goda exempel inom SVA och specialundervisning : En komparativ multipel fallstudie på två svenska grundskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att analysera och jämföra erfarenheter och synsätt hos rektorer, specialpedagoger och SVA-lärare gällande undervisning av elever i behov av särskilt stöd inom språk-, läs- och skrivområdet och undervisningen i svenska som andraspråk. Fokusområden var rådande utmaningar och möjligheter som sedan analyserades genom Skrtics teori. LÄS MER
3. En fallstudie om språkutvecklande undervisning för nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syfte och förväntat kunskapsbidragSyftet med fallstudien är att få en uppfattning om vad en rektor, en SVA-lärare och en studiehandledare i en kommunal grundskola anser att språkutvecklande undervisning är och hur lärarna arbetar språkutvecklande i alla skolämnen för nyanlända elever. Studien är betydelsefull eftersom lärare behöver kunskap om språkutvecklande arbetssätt och skolor behöver en fungerande organisation som kan möta nyanlända elevernas språkliga behov. LÄS MER
4. En fallstudie om språkutvecklande undervisning för nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syfte och förväntat kunskapsbidragSyftet med fallstudien är att få en uppfattning om vad en rektor, en SVA-lärare och en studiehandledare i en kommunal grundskola anser att språkutvecklande undervisning är och hur lärarna arbetar språkutvecklande i alla skolämnen för nyanlända elever. Studien är betydelsefull eftersom lärare behöver kunskap om språkutvecklande arbetssätt och skolor behöver en fungerande organisation som kan möta nyanlända elevernas språkliga behov. LÄS MER
5. Att identifiera och utreda läs- och skrivsvårigheter hos nyanlända elever : En kvalitativ analys av pedagogers berättelser av möjligheter och hinder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera pedagogers berättelser om hur de upplever arbetet med identifiering och utredning av läs- och skrivsvårigheter hos nyanlända. Vi har samlat empiriskt material i form av intervjuer som vi har analyserat med hjälp av tidigare forskning samt teorier. LÄS MER
