Sökning: "svaga läsare"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden svaga läsare.

  1. 1. Lässtrategier för mellanstadieelever : En systematisk litteraturstudie om lässtrategier och deras effekt på olika sorters läsare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Klara Eriksson; Lisa Härder; [2022]
    Nyckelord :reading strategies; reading comprehension; 9-12 years; good readers; poor readers; lässtrategier; läsförståelse; 9-12 år; goda läsare; svaga läsare;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vilka lässtrategier som tidigare forskning anser främjar mellanstadieelevers läsförståelse, samt om det finns lässtrategier som gynnar goda respektive svaga läsare. Studiens resultat bygger på 16 publikationer som har tagits fram genom databassökningar och manuella sökningar. LÄS MER

  2. 2. Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning : En litteraturstudie om läsinlärningsmetoder i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Lisa Åhlander; Sara Karlbom; [2022]
    Nyckelord :analytiska; syntetiska; läsinlärning; läsa; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser analytiska och syntetiska läsinlärningsmetoder som stöd i svenskundervisningen i årskurs F-3. Att kunna läsa är en viktig del i att förstå och verka i samhället, då språket är människans främsta redskap för att kunna tänka, kommunicera och lära. LÄS MER

  3. 3. Skolhundseffekten : pedagogiska och psykosocialafördelar för elever i behov av stöd i läsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linda Zettergren Wiemer; Anna Strandberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det rapporteras om att det finns många svaga läsare i dagens skola. Läsutveckling är viktig för skolframgång och därför behövs tidiga insatser för elever med lässvårigheter och i behov av stöd. LÄS MER

  4. 4. ”Jag skriver men orden har ingen smak” : Om användandet av och inställningen till lättläst litteratur och bildspråk i undervisningen i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tom Bergvall; [2020]
    Nyckelord :Lättläst; Svenska som andraspråk; Bildspråk; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra sex SVA-lärares inställning till lättläst litteratur och bildspråk ur undervisningssynpunkt i svenska som andraspråk. Lättlästa texter brukar ses som avskalade versioner av originalversionen och har sitt ursprung år 1968. Nu finns flera olika typer av lättläst litteratur. LÄS MER

  5. 5. ”Jag skriver men orden har ingen smak” : - Om användandet av och inställningen till lättläst litteratur och bildspråk i undervisningen i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tom Bergvall; [2020]
    Nyckelord :Lättläst Svenska som andraspråk Bildspråk Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra sex SVA-lärares inställning till lättläst litteratur och bildspråk ur undervisningssynpunkt i svenska som andraspråk. Lättlästa texter brukar ses som avskalade versioner av originalversionen och har sitt ursprung år 1968. Nu finns flera olika typer av lättläst litteratur. LÄS MER