Sökning: "svenskämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 724 uppsatser innehållade ordet svenskämnet.

  1. 1. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2021]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  2. 2. Multimodalitet och meningsskapande : användning och kombination av olika resurser i grundskoleelevers sätt att kommunicera

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Kane; Jenny Liljedahl; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; sociosemiotik; modaliteter; semiotiska resurser; semiotiska modaliteter; meningsskapande; det vidgade textbegreppet; literacy; multiliteracies;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi valt att studera och sammanfatta delar av forskningen som utgår ifrån en multimodal teoribildning och ett sociosemiotiskt perspektiv. Examensarbetet utgörs av en fallstudie som innefattar textanalyser. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande - språkutveckling, möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Persson; Madeleine Strand; [2021]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; kooperativa strukturer; språkutveckling; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att skapa en bild av hur det kooperativa lärandet inverkar på grundskoleelevers språkutveckling, men även vilka möjligheter och utmaningar som framkommer i det kooperativa lärandet. Genom en systematisk litteratursökning valdes tio forskningsstudier ut som ligger till grund för översikten. LÄS MER

  4. 4. Digitala hjälpmedel inom svenskämnets läsundervisning : hur åtta svensklärare använder digitala hjälpmedel inom svenskämnets läsundervisning i årskurs 7–9, och vilka faktorer som de uppfattar påverkar den användningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Per Rossow; [2021]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; svenskämnet; läsundervisning; app; dator; Chrome Book; iPad;

    Sammanfattning : I Lgr 11 påpekas vikten av att alla elever får lära sig att använda digital teknik som en del av undervisningen. Jag använder mig av begreppet digitala hjälpmedel som ett paraplybegrepp som refererar till alla olika program, verktyg eller apparater som är digitala och används i skolundervisning. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända elever i svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jakob Ilboga Östberg; Jonas Hammarström; [2021]
    Nyckelord :nyanlända elever; inkludering; exkludering; segregering;

    Sammanfattning : År 2015 hade vi en stor flyktingvåg i Sverige, vilket inneburit att många flyktingbarn placerades i de svenska skolorna runt om i landet (Skolverket 2018b). Detta har lett till utmaningar för skolan, vilket vi fått erfara under vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER