Sökning: "svenskämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 513 uppsatser innehållade ordet svenskämnet.

  1. 1. Svenskundervisningens artefakter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Eloise Jönsson Lindell; [2019]
    Nyckelord :Artefakt; Dator; Interaktion; Sociokulturellt perspektiv; Svenskundervisning;

    Sammanfattning : Den här studien tar upp vilka artefakter som används samt på vilket sätt dessa används i svenskundervisning i högstadiet på tre utvalda skolor i en stad i södra Skåne. Genom observationer av nio svensklektioner och genom intervjuer med fem undervisande lärare i svenska har en kvalitativ studie genomförts med syftet att undersöka och förstå olika klassrumsmiljöer när det gäller tillgängligheten och användningen av artefakter i svenskundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Tackla talrädsla - att förstå och stötta talrädda elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ylva Larsson; Michelle Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Grundskola; Högstadieelever; Klassrumsklimat; Muntlig presentation; Muntlighet; Svenska; Svenskämnet; talrädsla;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och sammanställa vad tidigare forskning lyfter fram kring talrädsla i grundskolan - vad talrädsla beror på och hur lärare aktivt kan arbeta för att stötta talrädda elever. Frågeställningen besvaras genom en tematisk översikt, vilken baseras på lärares yrkeserfarenhet samt forskning. LÄS MER

  3. 3. Digitala läromedel, en resurs för lärande? : En litteraturstudie om för- och nackdelar med digitala läromedel i svenskämnet på gymnasiet ur ett elev-, lärar- och klassrumsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Jenny Frank; [2019]
    Nyckelord :Digitala läromedel; gymnasieskolan; svenskämnet; elevperspektiv; lärarperspektiv; klassrumsperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är ta reda på vad forskning har kommit fram till om för- och nackdelar med digitala läromedel inom ämnet svenska på gymnasiet framställt ur ett elevperspektiv, lärarperspektiv och klassrumsperspektiv. För att uppnå syftet användes en systematisk litteraturstudie där sökning och sammanställning av litteratur utfördes utifrån förbestämda kriterier. LÄS MER

  4. 4. Att lyssna - fokus på elever i årskurs 1-3, - Samband, Modeller och Barriärer -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Cecilia Broms; [2019]
    Nyckelord :lyssdidaktik; lyssförmåga; lyssinstruktioner; lyssningsstrategier; lyssundervisning; svenskdidaktik; svenskämnet; utbildningsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka lyssnande ur ett svenskdidaktiskt perspektiv med fokus på elever i årskurs 1-3 i den svenska grundskolan. Frågeställningen lyder: Vad säger forskningen om elevers lyssnande, modeller kring lyssnande och lyssundervisning? För att besvara syfte och frågeställning har en systematisk informationssökning genomförts i flera steg. LÄS MER

  5. 5. Vad hände med demokratin? - En kunskapsöversikt om demokrati och svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Vilma Bolding; Kale Lidström; [2019]
    Nyckelord :demokrati; demokratiämne; makt; skola; svenska; svenskämne; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt har varit att undersöka på vilka sätt svenskämnet, enligt forskning, kan vara ett demokratiämne. Skolans, och mer specifikt svenskämnets, förhållande till det omgivande samhället och dess maktstrukturer hamnar därför i förgrunden för kunskapsöversikten. LÄS MER