Sökning: "svenskämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 593 uppsatser innehållade ordet svenskämnet.

  1. 1. ''Här pratas alla språk, är här alla språk lika viktiga'' : Strategier för inkludering av flerspråkiga elever i svenskundervisnigen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecka Hjelm; Jakob Arkegård; [2020]
    Nyckelord :Multilingual students; native language; translanguaging; including strategies and methods; Flerspråkig; modersmål; transspråkande; multimodala redskap; studietekniker;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra goda exempel på hur flerspråkiga elever integreras i svenskundervisningen och analysera hur grundskolelärare i årskurserna 1–6 gynnar dessa elevers kunskaps- och identitetsutveckling i svenskämnet. För att kunna samla in relevant data om olika strategier och metoder för att gynna flerspråkiga elever har vi genomfört fyra semistrukturerade intervjuer med fyra grundskollärare som alla har undervisat i svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i olika ämnen i grundskolans årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Enida Drndic; Erik Englundh; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; ordförståelse; sociokulturellt perspektiv; ämnesöverskridande undervisning; grundskolan; årskurs 3; skönlitteratur i undervisningen; faktatexter i svenskämnet; intervju.;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna uppsats har högläsningens förekomst och tillämpning inom olika ämnen i grundskolans årskurs 3 undersökts. Vi har även undersökt hur arbetet med högläsningen anpassats till olika ämnen. LÄS MER

  3. 3. Modersmålets betydelse för elevers språk- och kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Sanna Andersson; Matilda Ahlgren; [2020]
    Nyckelord :Andraspråk; modersmål; modersmålsundervisning; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare arbetar med de yngre flerspråkiga eleverna och vilken roll modersmålet har i deras språk- och kunskapsutveckling. Metoden har bestått av insamling och granskning av information som resulterat i nio referensgranskade studier, samt en rapport från Skolinspektionen. LÄS MER

  4. 4. Tala om talrädsla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ylva Skiöld; Michelle Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; Demokratiuppdraget; exponering; högstadiet; lärarutbildning; muntlig presentation; relationer; retorik; stöttning; svenskämnet; talrädsla; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker muntlighet och talrädsla. Det övergripande syftet är att studera svensklärares upplevelser av arbete med muntliga presentationer i grundskolans senare år. LÄS MER

  5. 5. "Människor vill ju vara delaktiga": lärares reflektioner om inkludering i klassrum på högstadiet där svenska och svenska som andraspråk undervisas integrerat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Cornelia Lilja; Maria Påhlsson; [2020]
    Nyckelord :7-9; högstadiet; inkludering; integrerad undervisning; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I den svenska grundskolan finns två svenskämnen, svenska (sve) och svenska som andraspråk (sva), och organiseringen av dessa ser olika ut. De undervisas i vissa fall integrerat och i andra fall åtskilt. När det gäller integrerad undervisning ser vi två utmaningar. LÄS MER