Sökning: "svenskämnets didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden svenskämnets didaktik.

  1. 1. Med nationellt prov som kompass : Läsprocesser och litterära kompetenser i svenskämnets kursplan och nationella prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Adam Nilsfors; [2024]
    Nyckelord :Svenska; Lgr 11; Lgr 22; nationella prov; läsprocesser; litterära kompetenser; didaktik;

    Sammanfattning : De nationella proven används dels för att mäta elevers kunskaper, dels som material i undervisningen och som stöd när skolans styrdokument ska tolkas och praktiseras. Proven som används i undervisningen är dock gamla och konstruerade under en läroplan som nu finns i reviderad version. LÄS MER

  2. 2. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. ”Att skapa sammanhang” i undervisningen : En kvalitativ studie om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sonia Biria; [2023]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnessamarbete; helhetsperspektiv och svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Forskning inom svenskämnets didaktik visar att även vid ämnesspecifik undervisning finns det fördelar för elevernas lärande och lärarens undervisning av att läraren söker sig till, och utnyttjar naturliga ämnesövergripande kopplingar inom svenskämnet, till andra ämnen. Fördelarna rör såväl elevens bredare kunskapsutveckling som ämnesspecifikt lärande och motivation. LÄS MER

  5. 5. Klass, kön och ras : En intersektionell och didaktisk analys av Bernardine Evaristos Flicka, kvinna, annan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Jansson; [2023]
    Nyckelord :Flicka; kvinna; annan; Bernardine Evaristo; intersektionalitet; klass; ras; kön; diskurser; didaktik; ämnesundervisning; deliberativa samtal; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Bernardine Evaristos roman Flicka, kvinna, annan (2022). Den litterära analysens syfte är att undersöka hur karaktärerna Amma och Helens liv påverkas av deras kön, klass och rastillhörighet utifrån metoden diskursanalys. LÄS MER