Sökning: "svenskämnets historia"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden svenskämnets historia.

  1. 1. Lyssna! : En studie om framgångsfaktorerna vid problematisk frånvaro och svenskämnets roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jasna Brkic; [2022]
    Nyckelord :fenomenologisk ansats; framgångsfaktorer; holistiskt och hermeneutiskt förhållningssätt; KASAM; kvalitativa intervjuer; modern forskning; problematisk frånvaro; salutogent perspektiv; skolfrånvaro; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen kring fungerande insatser och undervisning i skolan för elever med problematisk frånvaro genom att intervjua elever och lärare – och attundersöka svenskämnets roll i detta sammanhang för att få en bild av svenskundervisningen, om ämnet har en särskild roll.Metod: Tanken var att intervjua uteslutande elever, så unga som möjligt, för att fylla den forskningslucka som finns här. LÄS MER

  2. 2. Litteratururval: påverkan eller val? : En kvalitativ intervjustudie om litteratururval inom svenskämnet i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ström Sandra; [2019]
    Nyckelord :lärare; grundskolans senare år; skönlitteratur; kanon; kanonteori; svenska; klassiker; svenskämnets historia; urval;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur verksamma lärare i grundskolans senare år resonerar vid val av skönlitterära verk och författare i undervisningen kopplat till frågan om en litterär kanon och hur dessa lärare ställer sig till frågan om en fastslagen svenska litteraturkanon. Undersökningen skedde via semi-strukturerade kvalitativa intervjuer med sex lärare som undervisar i svenska i årskurs 7-9 inom samma kommun. LÄS MER

  3. 3. Datorspel: ”Ett modernt kulturarv”? – datorspelens plats i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Hansson; Mirelle Jarltoft; [2018]
    Nyckelord :affinity groups; artefakt; datorspel; den närmaste utvecklingszonen; det vidgade textbegreppet; litteracitet; motivation; primär socialisation; sekundär socialisation; spellitteracitet; digital litteracitet;

    Sammanfattning : Olika former av digitala medier är något som får allt större plats både i samhället och i skolan. I detta arbete har vi därför undersökt datorspelens pedagogiska möjligheter för kunskaps-utveckling utifrån de didaktiska frågorna i svenskämnet på en gymnasieskola med en utpräglad datorspelsprofil. LÄS MER

  4. 4. "Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ellen Lydahl; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda på tre pjäser hämtade från dramaantologin Länk 2018. LÄS MER

  5. 5. Litteraturkanon i bakhuvudet : Sex lärares syn på litterär kanon i undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Tomas Jansson; [2018]
    Nyckelord :Litteraturkanon undervisning;

    Sammanfattning : Abstract Detta är en studie av sex svensklärares syn på litterär kanon och dess plats i svensk skola och svenskundervisning. Litterär kanon är en samling texter som anses ha en särställning i litteraturhistorien, och kunna sammanfatta en viss kultur eller skrifttradition. LÄS MER