Sökning: "svenskämnets konceptioner"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden svenskämnets konceptioner.

  1. 1. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. "Läs nu det här så blir du en god människa..." - En studie av lärares syn på sitt arbete med skönlitteratur på yrkesförberedande gymnasier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Oscar Lövgren; Sofia Svarvell; [2016]
    Nyckelord :genusperspektiv; horisontell och vertikal diskurs; kunskapssyn; läraruppdrag; läsning; skönlitteratur; svenskämnet; yrkesprogram; ämneskonceptioner; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur svensklärare verksamma på gymnasieskolor, med i huvudsak yrkesförberedande program, resonerar kring sitt arbete med skönlitteratur och hur detta tar sig uttryck i deras undervisningsmaterial. Våra forskningsfrågor är: Vilka faktorer eller omständigheter påverkar lärarnas syn på svenskämnet, med fokus på skönlitteratur och läsning? Vilka konsekvenser får detta för lärarnas syn på svenskämnet, med fokus på skönlitteratur och läsning? Resultatet visar att lärarnas syn på svenskämnet, skönlitteratur och läsning kan sammanfattas inom följande kategorier: svenskämnets konceptioner i teori och praktik, kunskaper och attityder inom olika utbildningar, värdegrundsarbete och digitaliserad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Varför läsa skönlitteratur i gymnasieskolan? Hur lärare motiverar användandet av skönlitteratur i svenskundervisningen

    C-uppsats,

    Författare :Morten Mortensen; [2011]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; skönlitteratur; tolkningsge;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att undersöka hur svensklärare i gymnasieskolan motiverar användandet avskönlitteratur i sin undervisning. Lärarnas motiveringar vill jag analysera utifrån Lars-Göran Malmgrenstre ämneskonceptioner för svenskämnet, samt Ingrid Mossberg Schüllerqvists teorier kringtolkningsgemenskaper för svenskämnet. LÄS MER