Sökning: "svensk immaterialrätt"
Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade orden svensk immaterialrätt.
1. Upphovsrätt i den digitala musikmarknaden : Tillvägagångssätt vid dubbelskapande och ouppsåtlig efterbildning
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Musikbranschen har genomgått ett paradigmskifte på grund av digitaliseringen och möjligen behöver den optimeras för att vara bättre lämpad i den digitala musikmarknaden. Den här studiens målsättning har varit att ta reda på hur upphovsrättigheterna påverkats av denna förändring och fånga upp uppfattningar från yrkesaktiva i musikbranschen. LÄS MER
2. Priset för förväxling - En rättsvetenskaplig analys avseende förväxlingsbara läkemedelsvarumärken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Annually, around 100,000 patients in Sweden encounter healthcare-related injuries within hospital care, with an estimated 18,000 suffering from injuries attributed to incorrect medication treatment. Notably, nearly one-third of these injuries stem from medication confusion, often arising due to similarities in appearances or names of different medications. LÄS MER
3. Upphovsrättens paradigmskifte i eran av den fjärde industriella revolutionen - En studie om metamorfos av upphovsmannarättens föremål och personlig integritet i ljuset av deepfakes
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : In today's era, the fourth industrial revolution, we are facing a new technological reality. AI technology’s ability to, almost identically, simulate the voices of existing individuals in AI-generated works raises fundamental copyright issues about what should truly be protected by copyright. LÄS MER
4. Tillåtna överdrifter eller vilseledande marknadsföring? En utredning om vilseledande marknadsföring av kosmetika enligt 10 § marknadsföringslagen.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The Swedish Marketing Act is largely based on the Unfair Commercial Practices Directive. The directive stipulates that an assessment in accordance with the Swedish Marketing Act should be made in line with the directive. In Sweden, there is a long tradition of making strict and restrictive assessments regarding exaggerations in marketing (puffery). LÄS MER
5. Parodiundantagets vara eller icke vara - Om synen på parodier i den svenska rättsstaten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Copyright is a particularly polarized area of law in the Swedish legal system. The landscape is strongly influenced by how society looks in general at a given time and which societal interests are particularly important. LÄS MER