Sökning: "svensk media rätt"
Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden svensk media rätt.
1. En skyldighet att agera - En undersökning av 23 kap. 6 § BrB och bekämpning av organiserad brottslighet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Organiserad brottslighet och kriminella nätverk är termer som har dominerat medier på sista tiden. Det är även något som regeringen har bestämt sig för att lägga fokus på. Regeringen släppte nyligen ett nytt direktiv där de avser att se över de osjälvständiga brotten i 23 kap. BrB för att bättre bekämpa organiserad brottslighet. LÄS MER
2. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER
3. Utgör "Litigation Public Relations" marknadsföring i lagens mening? - En tvärdisciplinär studie av den svenska marknadsföringsrätten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Litigation Public Relations (LPR) är en form av strategisk kommunikation som syftar till att vinna allmänhetens åsikt då en rättsprocess aktualiseras. Tanken är att företag genom vinst av allmänhetens dom ska kunna tjäna, mo-raliskt och ekonomisk, på rättsprocessen och eventuell medial uppmärksamhet den väcker. LÄS MER
4. Reklamidentifiering och medverkansansvar vid marknadsföring på sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Internet usage and social media have exploded in recent years, which has brought about a change to advertising. Social media has become a place full of recommendations and inspiration, but also a workplace for influencers who promote various products and services. LÄS MER
5. Sharenting – används barn som ekonomiska aktörer i sina vårdnadshavares influenserverksamheter?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Sharenting är ett relativt nytt fenomen som fått stor medial uppmärksamhet de senaste åren. Vårdnadshavare i form av privatpersoner och influensers tenderar att obetänksamt dela bilder och information om sina barn på nätet utan att tänka på vilka konsekvenser delandet kan leda till. LÄS MER