Sökning: "svensk mediebevakning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden svensk mediebevakning.
1. DEN INRAMADE SANNINGEN : Om användningen av falsk balans i rapporteringen om klimatfrågan i svensk nyhetsmedia 1988 - 2002
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : This study critically examines the phenomenon of false balance in Swedish media coverage of climate change from 1988 to 2002. The research design replicates the methodological framework of Boykoff and Boykoff (2004), applying quantitative content analysis to a selection of Swedish newspapers and comparing with their findings on American newspapers. LÄS MER
2. TVÄTTEN I ÖKNEN En diskursanalys av svensk och qatarisk mediebevakning av fotbolls – VM i Qatar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The FIFA World Cup 2022 in Qatar is amongst the most controversial sporting events in history. The country is accused of using the tournament as a political tool in order to launder its reputation and profile itself as attractive for future investment and tourism. LÄS MER
3. En rättvis mediebild? En kvantitativ mediebevakning av Göteborgs-‐ och Lunds Universitet i svensk morgonpress.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: En rättvis mediebild? En kvantitativ mediebevakning av Göteborgs-‐ och Lunds Universitet i svensk morgonpress. Författare: Rebecca Peters och Julia Steffensen Uppdragsgivare: Henrik Axlid Kurs: Examensarbete i Medie-‐ och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. LÄS MER
4. Ondskan på Lundsbergs skola : en studie om hur medier dramatiserar sina berättelser
Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på hur Aftonbladet och Dagens nyheter bevakat och berättat om Lundsbergs skola under åren 2011-2013. Frågorna som ställts har handlat om hur medierna berättat om Lundsbergs skola. LÄS MER
5. Det krävs att man är envis för att komma någonstans
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Efter regeringsskiftet 2006 har politiska kampanjer lanserats för att främja och synliggöra kvinnors företagande. Synliggörandet sker främst via medier. LÄS MER