Sökning: "svensk politisk retorik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden svensk politisk retorik.

  1. 1. Nya seklets ungdom : Vad lever kvar av verklighetssynens ungdom i valrörelsen 2018?

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lena Hasslöf Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Social history: Sweden; Youth: Sweden; Political youth rhetoric: Sweden; Socialdemokrati: Sverige; Socialhistoria: Sverige; Ungdomar: Sverige; Ungdom; Politisk retorik; 2000-talet;

    Sammanfattning : Henrik Berggren published a thesis in 1995 in which he presented two definitions of the concept of youth, which he based on studies of Swedish political youth rhetoric during the period 1900 to 1939. He called the definitions youth as a category of political action and the youth of reality. LÄS MER

  2. 2. Vikten ligger i det som lämnas osagt : En kritisk diskursanalys av entymem i partiledardebatten i SVT:s Agenda

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Petterson; Amanda Skoog; [2022]
    Nyckelord :Entymem; retorik; svensk politik; politisk kommunikation; debatt; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The study aims to increase the understanding of how the rhetorical device enthymeme is used in a Swedish party leader debate on the show Agenda on SVT. The study also chooses a more complex and problematized description of enthymemes where they are seen as more than rhetorical syllogisms, and which suggests they can act as methods for analyzing discursive practices. LÄS MER

  3. 3. ”Så ska jag försöka att fortsätta bära dig” : En retorisk studie fokuserad på Buschs och Sabunis kommunikation på Instagram ur ett identifikationsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Paulin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :rhetoric; identification; social media rhetoric; Instagram; political rhetoric; identifikation; retorik; sociala medier; kommunikativa strategier; Instagram; Burke; marknadsföring; partiledarkommunikation; politisk kommunikation; svensk kommunikation; svensk retorik;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en retorisk studie av Ebba Buschs och Nyamko Sabunis kommunikation på Instagram ur ett identifikationsperspektiv. Studiens material är Instagraminlägg från partiledarnas Instagramprofiler och undersökningen studerar vilka tekniker de använder för att skapa igenkänning och social gemenskap. LÄS MER

  4. 4. Sverigedemokraternas retorik kring islam inom verbal debatt : En retorisk analys utifrån teorier om populism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Alexander Lif; Dilan Demirbag; [2020]
    Nyckelord :Sverigedemokraterna; islam; retorik; populism; retorikanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera Sverigedemokraternas nutida politiska retorik kring islam och jämföra denna med teorier om hur populism uttrycks inom politik. Med detta kan Sverigedemokraternas rykte som ett populistiskt parti undersökas vidare i detalj, samt skapa en bild av hur de argumenterar i politiska sammanhang kring ett så stort och viktigt ämne som islam, relevant i ett nutida politiskt klimat där invandringsfrågan är starkt omdiskuterad. LÄS MER

  5. 5. Make EU Lagom Again: En kvalitativ studie över populism som ett kommunikativt fenomen i en svensk valrörelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ludwig Svensson; Mickey Magnusson; [2019]
    Nyckelord :populism; political communication; mediatization; Kristdemokraterna; EU; the people; populist communication; anti-establishment; heartlands; Social Sciences;

    Sammanfattning : This is a qualitative study on the strategic communication that Kristdemokraterna use in their campaign for the European parliament 2019, Make EU Lagom Again from a perspective on populism as a political communication style. This in order to expand the knowledge on how populism as a communicative phenomenon can be understood in the context of Swedish politics. LÄS MER