Sökning: "svensk språk bakgrund"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden svensk språk bakgrund.

  1. 1. Begriplighet i ett standardiserat köpekontrakt för köp av fastighet: en studie om hur juridiskt språk kan göras begripligt för lekmän

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linn Allvin; [2023]
    Nyckelord :Begriplighet; köpekontrakt; läsbarhetsanalys; textdesign; informationsdesign; human-centered design; fackspråk; typografi och grafisk form. ;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i text- och informationsdesign. Utgångspunkten för studien har varit att mottagaren av en text ska kunna förstå innehållet utan att inneha, för området, specifik förkunskap eller utbildning. Denna studie har undersökt fem paragrafer i ett standardiserat köpekontrakt vid köp av fastighet. LÄS MER

  2. 2. Funktionell grammatikundervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ida Esbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :funktionell grammatik; grammatikundervisning; gymnasieskolan; kontextualiserad grammatik; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av debatten om brister i den traditionella grammatikundervisningen i skolan syftar föreliggande kunskapsöversikt till att beskriva hur arbete med funktionell grammatikundervisning kan ta sig uttryck i svenskämnet (eller motsvarande ämnen i engelskspråkiga kontexter) för elever i gymnasieålder. Vidare syftar översikten till att redogöra för de effekter som olika undervisningsformer av funktionell grammatik kan ha på elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Lästvång framför läslust – vägen framåt? : En kvalitativ empirisk studie om mängden skönlitterär läsning i relation till elevernas läsförmåga i svenskämnet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lästvång; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur 21 verksamma svensklärare på gymnasiet ser på relationen mellan mängden skönlitterär läsning och utveckling av läsförmågan hos gymnasielever. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker har verksamma svensklärare tillfrågats för att nå syftet. LÄS MER

  4. 4. Barriers for help-seeking refugee- and asylum seeker women with mental ill-health : A qualitative interview study

    Magister-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Hanna Placid Solimena; [2023]
    Nyckelord :asylum seeker women; help-seeking barriers; mental ill-health; refugee women; Sweden; asylsökande kvinnor; flyktingkvinnor; hjälpsökande hinder; psykisk ohälsa; Sverige;

    Sammanfattning : Backround: Many patients from ethnic and minority groups have cultural needs and belief perceptions about health and care that differ from the mainstream population. To be able to cover the needs of the ongoing changing society in healthcare, does the nursing care professionals have awareness of the differences a patient’s cultural background is related to their health and how to help the patient in her new health related cultural environment. LÄS MER

  5. 5. När kommunikationen och samverkan med vårdnadshavare brister i förskolans hall : Förskollärares perspektiv på utmaningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Izabelle Kjellstorp; Jennifer Jämtvall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; vårdnadshavare; samverkan; kommunikation; interkulturell kompetens; språkbarriär.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förskollärares beskrivningar kring utmaningar och strategier i samverkan med vårdnadshavare som har begränsad förståelse i svenska språket och annan kulturell bakgrund än svensk. Studien undersöker den informella kommunikationen i hallen på förskolan. LÄS MER