Sökning: "svensk utbildningshistoria"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden svensk utbildningshistoria.
1. Från kooperativ socialism till nyliberal valfrihet : En kontextualisering av Reggio Emilias möte med svensk barnomsorg
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Swedish Reggio Emilia-inspired pedagogy has been decribed as a democratic paradigm shift for Swedish preschools. A grassroots movement based on the same resistance to traditional authoritarian pedagogy and political alignment that the Italien example entailed in the post-fascist Reggio Emilia. LÄS MER
2. Skolplanschernas historieämne : En studie i hur svensk historia illustreras i planscher, undervisningsplan och läroböcker mellan 1920 och 1950
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna studie behandlar det visuella hjälpmedlet skolplanscher. Syftet med studien är att undersöka hur skolplanscher från 1920–1950 (storhetstiden för skolplanscher i Sverige) illustrerar svensk historia och hur dessa illustrationer stämmer överens med undervisningsplanen och läroböcker för historieämnet från samma tid. LÄS MER
3. “Det ska kännas demokrati också” : - Om utmaningen att lyckas med samhällskunskapsundervisning på distans under covid-19
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : På grund av covid-19-pandemin så övergick svensk gymnasieutbildning till att bedrivas på distansunder en period mellan den 18:e mars 2020 och juni 2020 år. Att hela den svenska gymnasieskolan bedrev undervisning på distans är en unik händelse i svensk utbildningshistoria. LÄS MER
4. #Historia : Metadata som resurs i historieforskning
Master-uppsats,Sammanfattning : Under 2000-talet har det producerats och spridits mängder av betydande forskning som publicerats via databaser. En betydelsefull länk i kunskapsspridningen utgörs av akademin som i dag står för den största andelen av vetenskapliga publikationer. LÄS MER
5. A class divided : En litteraturstudie om förväntningar och motivation som påverkansfaktorer
L3-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Synen på skolor varierar, och därmed synen på dess elever. När elever på en lågpresterande skola överförs till en högpresterande skola blir det liv på föräldrar som anser att nivån kommer att sjunka. Istället började de lågpresterande eleverna att prestera bättre. LÄS MER