Sökning: "svenskämnet"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade ordet svenskämnet.
1. Främjande av läslust i undervisningen ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare arbetar med läsning i klassrummet samt vilka faktorer lärare anser är betydelsefulla för att främja läslust i undervisningen. I inledningen av arbetet beskrivs läsningens betydelse i skolan samt de bakomliggande orsakerna till varför vi har valt att undersöka ämnet. LÄS MER
2. Att synliggöra arbetarförfattaren : En analys av köns- och nationalitetsperspektiv på arbetarförfattaren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Sedan arbetarlitteraturen uppmärksammades i Sverige har den haft en särställning i den svenska litteraturen. Arbetarlitteraturen är dock inte endast ett svenskt fenomen. Med tätare relationer mellan länder och en ökad globalisering ställs det allt högre krav på att skolan ska spegla denna process. LÄS MER
3. Användning av digitala verktyg : En enkätstudie om användningen av digitala verktyg i F-3 i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Digitaliseringen har en stor inverkan på samhället och skolan. Det medför högre krav på undervisningen och dagens lärare har ett ansvar för att organisera och genomföra utbildningen för att främja elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER
4. Formativ bedömning i svenskämnet : En kvalitativ studie om hur lärare förhåller sig till begreppet formativ bedömning inom ramen för svenskämnet i åk 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte var att granska hur grundlärare i årskurs 4–6 uppfattar och förhåller sig till begreppet formativ bedömning i arbetet inom ramen för svenskämnet. Syftet var även att ta reda på i vilken utsträckning lärare använde formativ bedömning i sin undervisning samt ifall den fortsatta undervisningen baserades på informationen om elevens nuvarande kunskaper. LÄS MER
5. Inkludering och exkludering i gymnasieskolans läroböcker : En kritisk diskursanalys av nationella minoriteters representationer i läroböcker för svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study was to do a discourse analysis of three textbooks in Swedish with a focus on examining how Sweden's national minorities and minority languages are represented in them. This was done by seeking answers to two questions: in what way are the representations of the national minorities and minority languages exclusionary and inclusive? What similarities and differences are there between the representations? The theoretical framework and the method that has been applied to the material is critical discourse analysis. LÄS MER